Szkoda częściowa (w odróżnieniu od szkody całkowitej) pozwala na wypłatę odszkodowania, aby przywrócić sprawność pojazdowi mechanicznemu, który został uszkodzony. Taka naprawa musi być jednak ekonomiczna z punktu widzenia wartości pojazdu oraz kwoty gwarantowanego ubezpieczenia. Jeżeli naprawa nie jest opłacalna, mamy do czynienia z innym typem szkody.
Jeżeli Towarzystwo Ubezpieczeniowe (a dokładniej rzeczoznawca) nie ustali, że stopień uszkodzenia klasyfikuje pojazd do szkody całkowitej, wówczas możliwe jest otrzymanie odszkodowania na naprawę bądź naprawdę bezgotówkową w serwisie (w zależności od zapisów w OWU). Warto również dodać, że firmy ubezpieczeniowe mają inne obostrzenia w ustalaniu szkody częściowej i całkowitej dla ubezpieczenia OC i AC. W przypadku obowiązkowej polisy – za szkodę częściową rozumiemy, gdy naprawa pojazdu nie przekroczy 100% jego wartości na chwilę przed uszkodzeniem. Natomiast w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego AC jest to 70% wartości samochodu, szacowana przed wystąpieniem szkody.
Dokładne informacje o szkodzie częściowej i całkowitej są określone w OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia), z którym warto zapoznać się w chwili zakupu polisy.
Sprawdź również: