Wysokość wypłaconego odszkodowania z OC lub AC w dużej mierze zależy od tego, czy szkoda została zakwalifikowana jako częściowa czy całkowita. To właśnie druga z tych możliwości budzi sporo wątpliwości, gdyż może kosztować ubezpieczyciela znacznie mniej. Zobacz, co powinieneś wiedzieć o szkodzie całkowitej z AC i OC, by nie dać się oszukać!
Z tego artykułu dowiesz się:
Szkoda całkowita z OC sprawcy i z autocasco – różnice
Czym właściwie jest szkoda całkowita? W dużym uproszczeniu jest to uszkodzenie samochodu w takim stopniu, który dyskwalifikuje go do naprawy – ubezpieczyciel wypłaca Ci wtedy kwotę równą wartości auta, a sam pojazd staje się wrakiem przeznaczonym do zniszczenia.
Okazuje się jednak że dotyczące jej zasady różnią się w zależności od tego, czy jest to szkoda całkowita z OC sprawcy czy też z Twojego autocasco. Najważniejsze różnice znajdziesz w poniższej tabeli:
Szkoda całkowita z OC | Szkoda całkowita z AC |
---|---|
Uznawana wtedy, gdy koszt naprawy samochodu przekracza jego wartość sprzed wypadku (100% i więcej) | Zależy od OWU konkretnej polisy, ale najczęściej uznaje się ją wtedy, gdy koszt naprawy jest równy lub wyższy niż 70% wartości pojazdu |
Ubezpieczyciel jest zobowiązany do pomocy z pozbyciem się wraku | Ubezpieczyciel może pomóc Ci w usunięciu wraku, lecz nie musi – wszystko zależy od zapisu w OWU |
Jeśli udowodnisz, że koszt naprawy auta nie przekracza wartości pojazdu – wystarczy opinia rzeczoznawcy i faktury z warsztatu – ubezpieczyciel je pokryje | Regulamin polisy zakłada, że zgadzasz się na stosowane przez ubezpieczyciela sposoby wyliczania stopnia szkody i ewentualnego odszkodowania – ich podważenie jest więc trudne |
Odwołując się od decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego możesz się powołać na przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych | Pisząc odwołanie od decyzji ubezpieczyciela możesz korzystać jedynie z przepisów zawartych w OWU |
Szkoda całkowita z AC – na co zwrócić szczególną uwagę?
Z powyższej tabeli jasno wynika, że w przypadku szkody całkowitej z OC jest lepiej chroniony przez prawo – walczenie o swoje prawa będzie zatem łatwiejsze. W odniesieniu do AC sytuacja nie wygląda jednak tak prosto. Wystarczy jednak, że przed podpisaniem umowy zapoznasz się dokładnie z OWU, a unikniesz późniejszych trudności. Dużą rolę odgrywają tutaj również dwa inne aspekty:
zaniżanie wartości pojazdu przed podpisaniem umowy ubezpieczeniowej – czasem ubezpieczyciele zachęcają do celowego zaniżenia wartości pojazdu, obiecując możliwość płacenia niższej składki AC. Później okazuje się jednak, że wartość ta ma znaczenie przy wyliczaniu ewentualnego odszkodowania przy szkodzie całkowitej. Efekt? Pod uwagę jest brana kwota podana na polisie, a nie rzeczywista, rynkowa wartość samochodu, a Ty otrzymujesz niższe odszkodowanie niż powinieneś,
zawyżanie wartości wraku – podczas wyliczania wysokości odszkodowania za szkodę całkowitą z AC stosuje się tzw. metodę dyferencyjną, co oznacza, że ubezpieczyciel wypłaci Ci wartość pojazdu sprzed wypadku pomniejszoną o to, co możesz otrzymać przy sprzedaży wraku. Właśnie dlatego wartość zniszczonego pojazdu bywa często zawyżana, dzięki czemu ubezpieczyciel może wypłacić Ci mniejsze odszkodowanie. Później może się jednak okazać, że nie uda Ci się sprzedać wraku za taką kwotę, jaka została przez niego podana – nikt nie zwróci Ci jednak tej różnicy, zatem możesz na tym sporo stracić.
Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel zaniży należne ubezpieczenie?
Ustalenie szkody całkowitej przez towarzystwo ubezpieczeniowe wcale nie jest decyzją ostateczną. Masz zatem prawo odwołania się od niej w ciągu 3 lat od jej otrzymania. Pamiętaj jednak o tym, aby dobrze uargumentować swoje zdanie i poprzeć je mocnymi dowodami – tylko wtedy masz szansę na wygraną i otrzymanie uczciwego odszkodowania.
WARTO WIEDZIEĆ
Od decyzji ubezpieczyciela możesz odwołać się w dowolnym momencie w ciągu tych 3 lat – niezależnie od tego, czy otrzymałeś już od niego odszkodowanie czy też jeszcze nie.
Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o szkodzie całkowitej z AC? Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: Szkoda całkowita a autocasco – wszystko, co powinieneś o wiedzieć.
Sprawdź również: