Instrukcja ubezpieczenia pojazdu historycznego: poradnik dla właściciela

Instrukcja ubezpieczenia pojazdu historycznego: poradnik dla właściciela

5/5 - (Ocen: 1)

Pojazdy historyczne i zabytkowe bardzo rzadko można spotkać na naszych drogach. Zwykle widoczne są na różnego rodzaju eventach i wystawach tego typu samochodów. Czy posiadając pojazd historyczny OC trzeba wykupić na cały rok? Jakie są obowiązki właściciela starego, zabytkowego samochodu, który porusza się po polskich drogach? Zapraszamy do zapoznania się z naszym opracowaniem.

Definicja i kryteria pojazdu historycznego

Zanim przejdziemy do omówienia kwestii wykupienia ubezpieczenia OC dla pojazdu historycznego, najpierw zdefiniujmy, czym on jest w świetle polskiego prawa oraz wyjaśnijmy, dlaczego określenia pojazd zabytkowy i pojazd historyczny nie mogą być używane zamiennie. Zebraliśmy dla Ciebie kilka najważniejszych informacji, które musisz zapamiętać, dlatego koniecznie czytaj dalej, jeżeli chcesz wiedzieć, do której grupy zalicza się Twoje auto lub motocykl. 

Czym jest pojazd historyczny?

Pojazd historyczny, w myśl Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, jest pojazdem, który:

  • Został uznany za zabytkowy przez ustawę Prawo o ruchu drogowym, 
  • Ma co najmniej 40 lat,
  • Ma co najmniej 25 lat, ale rzeczoznawca uznał go za egzemplarz unikatowy lub mający znaczenie dla historii motoryzacji. 

 

Pojazd historyczny i pojazd zabytkowy – czy jest między nimi różnica?

Jak wspomnieliśmy wyżej, pojęcia pojazd historyczny i zabytkowy nie są tożsame. Wprawdzie, zgodnie z przytoczoną ustawą, każdy pojazd zabytkowy jest jednocześnie pojazdem historycznym, ale nie każdy pojazd historyczny spełnia warunki niezbędne do uznania go za zabytkowy. Najprościej wyjaśniając, auto definiowane jako zabytkowe musi odpowiadać przepisom określonym w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Za zabytkowy uznaje się pojazd, który wpisano do rejestru zabytków, inwentarza muzealiów lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. 

Wiek pojazdu jako czynnik decydujący o jego historyczności

Jak już wiesz, wiek pojazdu jest jednym z podstawowych czynników, który decyduje o możliwości uznania go za historyczny. Samochód, który zjechał z taśmy produkcyjnej 40 lat temu, co do zasady staje się pojazdem historycznym bez konieczności spełniania dodatkowych warunków, które obowiązują w przypadku aut mających dopiero 25 lat. 25-letnie pojazdy, jeżeli mają być uznane za historyczne, będą wymagały odpowiedniej opinii ze strony rzeczoznawcy. 

Rejestracja, wycena i utrzymanie pojazdu historycznego

Jesteś właścicielem pojazdu historycznego i zastanawiasz się, jak zarejestrować swoje auto? Nie wiesz, jak powinna wyglądać wycena i badanie techniczne pojazdu historycznego? Więcej na ten temat dowiesz się w dalszej części dzisiejszego artykułu. Wyjaśnimy Ci również, co musisz zrobić w myśli polskich przepisów prawnych, żeby zarejestrować samochód jako auto zabytkowe.

Jak wygląda rejestracja samochodu historycznego w wydziale komunikacji?

Auto, które ma 40 lat automatycznie jest uznawane za pojazd historyczny – o tym już pisaliśmy. W związku z tym, w takim przypadku, nie jest wymagana jakakolwiek rejestracja historyczności Twojego samochodu. Inaczej ta kwestia wygląda w przypadku samochodów, które mają mieć status pojazdów zabytkowych. Co musisz zrobić?

  • W pierwszej kolejności powinieneś uzyskać wpis do rejestru zabytków. W tym celu potrzebujesz opinii rzeczoznawcy specjalizującego się w technice samochodowej oraz karty ewidencyjnej samochodu (tzw. „białej” karty).
  • Kolejnym krokiem jest kontrola techniczna pojazdu oraz wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu auta do ruchu drogowego. Badanie techniczne wykonasz w jakiejkolwiek okręgowej stacji kontroli pojazdów.
  • Dopiero posiadając wymagane dokumenty, auto możesz zarejestrować w wydziale komunikacji. Ostateczny koszt procesu rejestracji pojazdu zabytkowego jest w dużej mierze uzależniony od wynagrodzenia rzeczoznawcy – najczęściej jest to wydatek rzędu ok. 400 – 600 złotych. 

Jak przeprowadzane jest badanie techniczne i wycena pojazdu historycznego?

Samochód zabytkowy (jeszcze raz przypominamy, że nie powinieneś mylić go z historycznym) nie podlega okresowym badaniom technicznym. Wyjątkiem jest sytuacja, w której auto wykorzystuje się do transportu drogowego w celach zarobkowych. Wycenę auta natomiast należy zlecić wyspecjalizowanemu rzeczoznawcy, który, poza stanem technicznym ocenianym w czasie oględzin, weźmie pod uwagę również np. jego unikalność, rolę historyczną, zapotrzebowanie rynkowe, koszty związane z użytkowaniem samochodu itp.

Kluczowe aspekty utrzymania pojazdu historycznego

Jakie wydatki Cię czekają, jeżeli jesteś posiadaczem samochodu historycznego?

  • Pojazd historyczny, podobnie jak pojazd zabytkowy, powinien być garażowany, dla ochrony przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych – dla osób, które nie posiadają prywatnego garażu, jego wynajem może stanowić jeden z głównych kosztów utrzymania samochodu
  • Poza tym w przypadku tego rodzaju aut musisz liczyć się z wyższymi cenami części zamiennych oraz większym spalaniem, chociaż dla tych kwestii kluczowe znaczenie ma przede wszystkim stan techniczny pojazdu. 
  • Na koszty utrzymania wpływają również wydatki związane z OC – zasady dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej są inne w przypadku aut historycznych i zabytkowych niż w odniesieniu do standardowych samochodów. 

Czy pojazd historyczny i zabytkowy musi mieć OC? Dowiesz się z dalszej części artykułu. 

Obowiązek ubezpieczeń dla pojazdów historycznych

Ubezpieczenie OC (odpowiedzialności cywilnej) jest obowiązkowym ubezpieczeniem komunikacyjnym i obejmuje szkody powstałe w związku z ruchem pojazdu. Zgodnie z polskimi przepisami, każdy zarejestrowany w naszym kraju pojazd mechaniczny, musi mieć ważną polisę, a ubezpieczenie OC przypisywane jest do konkretnego samochodu, nie kierowcy. W przypadku pojazdów historycznych i zabytkowych obowiązek ubezpieczeniowy różni się jednak od zobowiązań właścicieli aut, które nie posiadają tego statusu. Co to oznacza w praktyce? 

Czy pojazd historyczny musi mieć ubezpieczenie OC?

Pojazd historyczny lub zabytkowy nie musi posiadać 12-miesięcznej polisy OC. OC na pojazd historyczny/zabytkowy trzeba wykupić, jeżeli auto ma poruszać się po drogach, dlatego możliwe jest skorzystanie z opcji polisy krótkoterminowej. W przypadku garażowanych aut nie ma takiej konieczności. Osoby posiadające pojazdy historyczne, OC mogą wykupić praktycznie w każdej firmie ubezpieczeniowej. Ważne jednak, aby pamiętać, kiedy zawarta z ubezpieczycielem umowa OC wygasa. Każdemu, nawet najlepszemu kierowcy, zdarzają się przecież stłuczki i kolizje drogowe. Jeśli nie posiadasz polisy OC jako sprawca musisz ponieść wszystkie koszty naprawy drugiego pojazdu i leczenia osoby poszkodowanej.

Mimo tego, że jeżeli chodzi o ubezpieczenie OC pojazdu historycznego, ustawa wskazuje, że właściciel nie ma obowiązku wykupienia polisy, o ile auto nie wyjeżdża na drogę, pamiętaj, że nawet nieużytkowany pojazd nadal może nieść ryzyko wystąpienia szkody – musisz być przygotowany na taką ewentualność. Posiadając pojazd historyczny, ubezpieczenie OC często możesz wykupić na korzystnych warunkach, dlatego wielu właścicieli decyduje się na tradycyjną, 12-miesięczną polisę. Warto zwrócić się do swojego ubezpieczyciela z prośbą o ofertę – może okazać się, że jej koszt będzie znikomy, a samochodem będzie można jeździć bez obaw przez cały rok. 

Wiele osób zastanawia się nad tym, ile traci się zniżki po kolizji z udziałem pojazdu historycznego. Sytuacja każdego ubezpieczonego jest rozpatrywana w sposób indywidualny i uzależniona jest przede wszystkim od całej historii przebiegu ubezpieczenia.

Kara za brak OC pojazdu historycznego

Zarówno pojazd historyczny, jak i zabytkowy, jeżeli porusza się po drogach, musi posiadać ważną polisę OC. Oznacza to, że za brak dopełnienia tego obowiązku, właściciel musi liczyć się z możliwością nałożenia kary przez UFG – Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jej wysokość zależy od minimalnej płacy brutto, rodzaju zarejestrowanego pojazdu oraz liczby dni bez ubezpieczenia. 

Czy 40-letnie auto musi mieć OC?

Samochód, który ma 40 lat to auto historyczne, w związku z tym jako jego właściciel nie musisz wykupować polisy OC, o ile pojazd się nie porusza. Jeżeli wprowadzasz pojazd do ruchu, możesz zdecydować się na ubezpieczenie krótkoterminowe, np. 30-dniowe. Dzięki temu, jeżeli użytkujesz pojazd tylko przez kilka tygodni lub miesięcy w ciągu roku, np. z uwagi na warunki pogodowe, nie musisz ponosić kosztów całorocznej polisy. 

Zakup ubezpieczenia OC dla pojazdu historycznego

Ubezpieczenie OC dla samochodu historycznego lub zabytkowego wykupisz w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym – ubezpieczyciel nie może odmówić sprzedaży polisy. Musisz jednak liczyć się z tym, że nie każda firma będzie posiadała dedykowaną ofertę dla właścicieli tego typu pojazdów, dlatego zdecydowanie warto zrobić odpowiedni research przed podjęciem ostatecznej decyzji. 

Jak nabyć polisę OC dla pojazdu historycznego?

Polisę OC dla pojazdu historycznego i zabytkowego możesz wykupić w oddziale wybranego towarzystwa lub bezpośrednio u agenta ubezpieczeniowego. Podejmując decyzję zwracaj jednak uwagę na koszty i jak najdokładniej porównaj ceny ubezpieczenia zaproponowane przez wybrane firmy. Dzięki temu będziesz w stanie wybrać najbardziej atrakcyjną ofertę. Pamiętaj, że sam zakres ubezpieczenia komunikacyjnego OC reguluje ustawa i jest on taki sam u każdego ubezpieczyciela. 

Czy możliwe jest zakupienie ubezpieczenia OC dla pojazdu historycznego przez Internet?

W celu zamówienia ubezpieczenia OC dla swojego pojazdu historycznego, zazwyczaj wystarczy skorzystać ze strony internetowej firmy ubezpieczeniowej. Wykupienie polisy online jest łatwe, wygodne i bardzo szybkie. Warto również skorzystać z funkcjonalnego kalkulatora OC, dzięki któremu można samodzielnie wybrać określone parametry swojej polisy i uzyskać wysokość miesięcznej raty i całego ubezpieczenia w skali roku, w ciągu kilku sekund. Pojazd historyczny ubezpieczenie OC uzyska bez trudu, szczególnie, jeżeli nie jest to jego pierwsza polisa. W przypadku ubezpieczonych, którzy ubezpieczają również inne pojazdy i cieszą się bezwypadkową historią, ubezpieczyciele najczęściej proponują konkurencyjną ofertę.

Koszty ubezpieczenia OC dla pojazdu zabytkowego

Ceny ubezpieczenia OC dla pojazdu zabytkowego zależą od propozycji konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego – w przypadku polis krótkoterminowych niektórzy ubezpieczyciele stosują stałą stawkę, inni wyliczają koszty oddzielnie dla każdego klienta. Warto więc zawsze dokładnie analizować dostępne oferty i jak wspomnieliśmy wyżej – porównywać ceny. Jeżeli rzadko korzystasz z samochodu, rozważ wykupienie ubezpieczenia na wybrany okres. To pozwoli Ci zaoszczędzić konkretną kwotę. 

Benefity ubezpieczenia OC dla pojazdu historycznego

Planując ubezpieczenie OC pojazdu historycznego lub zabytkowego, skup się na dodatkowych korzyściach wynikających z wybrania oferty konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego. Bardzo często, kupując polisę OC, możesz dodatkowo w korzystnej cenie skorzystać z ubezpieczenia NNW czy Assistance, które będzie pomocnym wsparciem w razie nieprzewidzianych sytuacji na drodze. 

Zniżki dla właścicieli samochodów historycznych

Niektórzy ubezpieczyciele proponują specjalne oferty ubezpieczeń OC dla właścicieli samochodów historycznych i zabytkowych. Zdarza się jednak, że ubezpieczyciele wymagają spełnienia określonych warunków, zanim przyznają zniżkę na polisę OC. Często jest to określona wartość pojazdu, przynależność do Polskiego Związku Motorowego lub automobilklubu. W innych przypadkach może brać pod uwagę również korzystanie z innych ofert ubezpieczeniowych wybranego towarzystwa. Zniżki mogą być przyznawane również za okres bezszkodowej jazdy. 

Specjalistyczne oceny pojazdu historycznego w ramach ubezpieczenia

Wycena pojazdu historycznego to konieczność, ponieważ jego wartość bezpośrednio wpływa na wysokość odszkodowania wypłacanego w ramach OC. Ubezpieczyciel przeprowadza ją, gdy dojdzie do szkody lub w momencie ustalania wysokości składki – to kwestia uzależniona od polityki konkretnego towarzystwa. Wycena samochodu historycznego lub zabytkowego jest bardziej skomplikowana niż nowych aut, ponieważ pod uwagę trzeba wziąć również ich stan techniczny, rocznik, przebieg itp. Co ciekawe, niektóre zabytkowe auta mogą mieć większą wartość niż nowe, fabryczne modele. 

Podsumowanie informacji o ubezpieczeniu pojazdów historycznych

Właściciele pojazdów historycznych i zabytkowych mogą być spokojni. Pojazd historyczny ubezpieczenie OC musi mieć bowiem wykupione jedynie w sytuacji, kiedy poruszasz się nim po drogach. Ustawa nie nakłada obowiązku posiadania ubezpieczenia całorocznego, ponieważ większość takich samochodów to faktycznie zabytki, które wyruszają na polskie drogi raz na jakiś czas, kiedy odbywa się wystawa lub zlot miłośników motoryzacji. Kiedy zachodzi konieczność wyjechania samochodem z garażu, wystarczy wykupić OC krótkoterminowe. Każdy pojazd historyczny OC może uzyskać w funkcjonujących zakładach ubezpieczeniowych. 

Kluczowe informacje do zapamiętania przy ubezpieczeniu pojazdu historycznego

Co musisz zapamiętać na temat ubezpieczeń samochodu historycznego?

  • Pojazd historyczny i zabytkowy to nie to samo. Samochód zabytkowy wymaga odpowiedniej rejestracji.
  • Jako właściciel pojazdu zabytkowego lub historycznego nie musisz wykupować OC całorocznego – ubezpieczenie nie jest wymagane, jeżeli auto nie jest użytkowane. 
  • Wyjeżdżając samochodem na drogę możesz zdecydować się na ubezpieczenie krótkoterminowe.
  • Zakres ubezpieczenia OC reguluje ustawa, dlatego w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym jest on taki sam. Wybierając odpowiednią ofertę zwracaj uwagę przede wszystkim na cenę polisy. 

Trendy i przyszłość w ubezpieczeniach pojazdów historycznych

Można się spodziewać, że w ubezpieczeniach pojazdów historycznych, podobnie jak na całym rynku ubezpieczeń, w przyszłości będzie widoczna jeszcze większa koncentracja na działaniach prowadzonych online. Ubezpieczyciele duży nacisk kładą na zintensyfikowanie cyfrowego zaangażowania klientów, proponując możliwość wykupienia polisy online, dzięki intuicyjnemu procesowi zakupowemu. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie pojazdu historycznego

Jeżeli temat ubezpieczeń OC dla pojazdu historycznego nadal Cię interesuje, sprawdź nasze krótkie FAQ, w którym odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania. Udzielamy prostych i zrozumiałych wskazówek, dzięki którym dowiesz się, kiedy musisz wykupić OC i przede wszystkim – co w ten sposób zyskujesz. 

Czy warto rejestrować pojazd jako zabytek?

Podstawową zaletą rejestracji samochodu jako zabytek jest możliwość zrezygnowania z OC całorocznego i opcja wykupienia OC krótkoterminowego na czas, kiedy auto będzie przez Ciebie używane. Zabytkowe auta mogą być również sposobem na zainwestowanie dodatkowej gotówki. Musisz jednak pamiętać, że bez zgody konserwatora zabytków nie będziesz mógł wymienić najważniejszych elementów auta. Konserwator musi być również poinformowany o planach sprzedaży pojazdu. Rachunek zysków i strat musisz więc wykonać sam. 

Kiedy pojazd nie musi mieć OC?

W przypadku samochodów historycznych oraz zabytkowych nie ma konieczności posiadania całorocznego ubezpieczenia OC. Polisę OC musisz natomiast posiadać, jeżeli takie auto zamierzasz wprowadzić do ruchu. Wówczas możesz zdecydować się na ubezpieczenie krótkoterminowe, np. na 30 dni. To dobra rozwiązanie, jeżeli pojazd użytkujesz tylko przez konkretny okres roku, np. latem. 

Jakie są realne korzyści z posiadania ubezpieczenia 0C dla pojazdu historycznego?

Korzyści z posiadania polisy OC dla pojazdu historycznego lub zabytkowego są takie same, jak w przypadku aut niemających tego statusu. Dzięki ubezpieczeniu OC poszkodowany otrzymuje odszkodowanie od ubezpieczyciela. To on również pokrywa naprawdę szkody. Jeżeli jako sprawca nie będziesz posiadał ważnej polisy OC, odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, ale potem zwróci się do Ciebie o zwrot kosztów, których pokrycie z własnej kieszeni może być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. 

Damian Grądzki

Damian Grądzki

Damian Grądzki – redaktor i copywriter z wieloletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, aktywnie zainteresowany branżą ubezpieczeń. Publikuje na KioskPolis porady, rankingi i artykuły stricte związane z ubezpieczeniami i wszystkim, co ich dotyczy oraz co bezpośrednio kreuje „ubezpieczeniową i polisową rzeczywistość”.

Dodaj komentarz

Komentarze (4)

  • Andrzej
    - -

    Proszę o pomoc. Mój motocykl ma ponad 40 lat, jest zarejestrowany na normalne tablice. Oc nie mam (z racji że z ustawy jasno wynika że jest historyczny). Ale czasem bym pojeździł i tu schody bo ubezpeczyciel odmówił mi sprzedaży krótko trwałego oc. Przecież to w brew ustawie. Co robić?

    • Iwona Sowuska
      - -

      W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się z innym Towarzystwem Ubezpieczeniowym

  • Tomek
    - -

    Mam motocykl z 1962 roku, nie korzystam z niego i go nie użytkuję. Warta domaga się opłacenia składki OC bo jest niewyrejestrowany. Czy muszę ten pojazd wyrejestrować ?
    A jak będę chciał pojechać na zlot ? To jak ? Mam ponownie go zarejestrować ?

    • Katarzyna Dabrowska
      - -

      Jeżeli auto ma poruszać się po drogach musi mieć wykupione OC. W przypadku użytkowania pojazdu tylko na zlot możliwe jest skorzystanie z opcji polisy krótkoterminowej.

Więcej artykułów i porad
Kradzież pojazdu

Kradzież pojazdu

Kradzież jest przestępstwem, które zostało określone w kodeksie karnym. Polega na przywłaszczeniu cudzego mienia. W przypadku kradzieży pojazdu, jest nim bezprawne przejęcie auta bez wyrażenia zgody przez właściciela. Niezależnie od tego, czy pojazd pozostanie w rękach sprawcy czy […]

więcej
Ubezpieczenie OC dla osoby niepełnosprawnej

Ubezpieczenie OC dla osoby niepełnosprawnej

Samochody dla osób niepełnosprawnych wymagają wyjątkowych nakładów zarówno na etapie zakupu jak i późniejszego utrzymania, ponieważ wyposażone są niejednokrotnie np. w platformy hydrauliczne, które są przeglądane raz do roku przez Urząd Dozoru Technicznego. Ubezpieczenie samochodu do przewozu specjalnego, […]

więcej
Średnie ceny OC w polskich miastach – gdzie najtaniej, a gdzie najdrożej

Średnie ceny OC w polskich miastach – gdzie najtaniej, a gdzie najdrożej

Średnie ceny OC/AC w największych polskich miastach różnią się nawet o kilkaset złotych. Wrocław i Warszawa – tu znajdziemy polisy najdroższe. Najtańsze OC i AC jest natomiast w stolicy Małopolski – Krakowie. Sprawdź nasz ranking i dowiedz się, […]

więcej
Winiety Bułgaria

Winiety Bułgaria

Planując wyjazd turystyczny do Bułgarii, musisz pamiętaj, że na terenie tego kraju – tak, jak w wielu innych miejscach Europy – obowiązują winiety. To oznacza, że osoby poruszające się samochodem są zobowiązane do ich zakupu. Niedopełnienie tego obowiązku […]

więcej