Podpisując umowę o pracę, pracodawca ponosi odpowiedzialność za zatrudnianego pracownika w czasie, kiedy wykonuje on swoje obowiązki zawodowe. Niezależnie od charakteru prowadzonej działalności warto zdecydować się na ubezpieczenie OC pracodawcy, które może uchronić przed koniecznością wypłaty odszkodowania pracownikom, jeśli na przykład ulegną oni wypadkowi podczas świadczenia pracy. Jaki jest zakres takiego ubezpieczenia i dlaczego jeszcze warto jest podjąć decyzję o podpisaniu umowy z ubezpieczycielem?
Z tego artykułu dowiesz się:
Czym jest OC pracodawcy?
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy ma na swoim celu ochronę ubezpieczonego przedsiębiorcy od negatywnych skutków finansowych w związku z roszczeniami, które zgłaszane są przez pracowników. Taka osoba może uzyskać odszkodowanie z OC firmy, jeżeli dojdzie do wypadku przy pracy i podczas wykonywania obowiązków. Warto pamiętać o tym, że takie odszkodowanie do wypłaty jest pomniejszane o wysokość jednorazowego świadczenia wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Oferta takiego OC podobna jest do oferty OC spedytora, czy przewoźnika. W zależności od charakteru prowadzonej działalności, można ofertę nieco dostosować do konkretnych potrzeb. Przedsiębiorca sam podejmuje decyzję o tym, na które z pakietów się zdecyduje.
Wykupiona przez przedsiębiorcę polisa ubezpieczeniowa zwalnia go z konieczności opłacania odszkodowania przy pomocy własnych środków, jak również z problemów związanych z rozpatrywaniem roszczeń pracowników. Firma oferująca ubezpieczenie OC w pracy przejmuje na siebie postępowanie wyjaśniające i sama opłaca ewentualne koszty postępowania przed sądem.
OC pracodawcy – przykłady roszczeń pracowników
Korzystając z opcji OC w pracy, wystarczy jedynie pamiętać o konieczności opłacania składki. Jest to jedyny obowiązek pracodawcy, który zdecyduje się na podpisanie umowy z ubezpieczycielem. Jeżeli dojdzie do wypadku w trakcie wykonywania pracy, w zakładzie pracy lub w delegacji, pracownik ma możliwość wystąpienia do zakładu ubezpieczeń za pośrednictwem swojego pracodawcy o wypłatę stosownego odszkodowania. Dotyczy to także wypadków w drodze do pracy i z pracy do domu, jeśli korzysta się z najdogodniejszej i najkrótszej drogi. Najczęściej odszkodowanie z OC firmy dotyczy wypadków komunikacyjnych, jak również potknięć na schodach, czy też wypadków związanych z korzystaniem ze specjalistycznych maszyn. Bywa, że pracownicy zgłaszają się z oparzeniami, otarciami, a nawet straconymi kończynami, a OC pracodawcy pokrywa ich roszczenia.
Wypłata odszkodowania z OC pracodawcy
Kiedy zakład ubezpieczeń nie wypłaci odszkodowania zgłaszającej się osobie?
- jeżeli doszło do rażącego zaniedbania ze strony pracodawcy,
- jeśli do wypadku doszło poza godzinami pracy, a pracodawca nie wyraził zgody na wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych,
- jeśli obowiązki wykonywane były w sposób niewłaściwy,
- jeżeli pracownik w momencie wypadku był pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
Aby uzyskać odszkodowanie z OC firmy, należy sporządzić odpowiedni protokół. Każda firma ma swoje własne procedury. Najczęściej konieczne jest pozyskanie zeznań świadków, którzy potwierdzą, w jaki sposób doszło do nieszczęśliwego wypadku. Bardzo ważne jest, aby dopełnić wszelkich formalności i jak najszybciej dokonać zgłoszenia, ponieważ wówczas można spodziewać się szybciej wypłaty środków.
Czy można ubezpieczyć się od odpowiedzialności cywilnej pracodawcy online?
Dziś wiele firm oferuje możliwość skorzystania z praktycznego kalkulatora i zamówienia ubezpieczenia drogą internetową. Można w ten sposób zamówić ubezpieczenie OC drony, na życie, czy od nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie OC pracodawcy zdecydowanie warto dopasować do indywidualnych potrzeb danej firmy. W zależności od ilości zatrudnianych pracowników oraz ilości zagrożeń w miejscu pracy, można liczyć na całkiem inne oferty.