Do szkody całkowitej dochodzi w momencie, w którym ubezpieczyciel stwierdzi, że doprowadzenie uszkodzonego pojazdu do stanu sprawności kosztuje więcej, niż wyceniana jest jego wartość na moment przed wystąpieniem tej szkody. Warto też dodać, że taki stan rzeczy dotyczy ubezpieczeń OC. W przypadku polis AC, szkodę całkowitą określa się w momencie, gdy odtworzenie stanu pojazdu przed wypadkiem kosztuje więcej niż 70% jego wartości.
Zobacz również: Towarzystwa Ubezpieczeniowe wraz z rzeczoznawcami określają wartość pojazdu na dzień wypadku (jednak przed wystąpieniem zdarzenia) w oparciu o systemy takie jak Eurotax czy Audatex. Jeżeli naprawa pojazdu jest ekonomicznie bezzasadna (przewyższa wartość pojazdu na określonych pułapach), można liczyć na kwotę odszkodowania, która jest określana na zasadzie:
Wartość pojazdu w dniu wystąpienia szkody – wartość wraku = suma odszkodowania.
Ubezpieczony może skorzystać z opcji uzyskania powiększonej sumy odszkodowania o wartość wraku lub sumy odszkodowania i zatrzymania wraku, który następnie samodzielnie sprzeda. Niektórzy ubezpieczyciele dopuszczają takie rozwiązanie.
Sprawdź również: