Po wystąpieniu szkody komunikacyjnej i zgłoszeniu tego zajścia u ubezpieczyciela, następuje wycena powstałych szkód. Nosi to nazwę rozliczenia szkody komunikacyjnej i kończy się wypłatą odszkodowania. Towarzystwa Ubezpieczeniowe w procesie mogą skorzystać z jednej z dwóch metod rozliczenia:
- Metoda serwisowa polega na naprawie auta i rozliczeniu bezgotówkowym. Osoba, która została poszkodowana zostawia samochód w ASO bądź warsztacie, który wskazał ubezpieczyciel, a odbiera go po usunięciu szkody. Ubezpieczony w ogóle nie uczestniczy w procedurze i dokumentacji i nie otrzymuje pieniędzy do ręki. Ubezpieczalnia rozlicza się z serwisem, a wycena jest zgodna z tą przedstawioną przez Audatex lub Eurotax, w zależności, z której się korzystało.
- Metoda kosztorysowa – jest przeciwieństwem metody serwisowej i polega na wypłacie odszkodowania poszkodowanemu, w oparciu o wycenę rzeczoznawcy, który sporządził odpowiednią dokumentację przy oględzinach. Wypłata świadczenia może nastąpić z naliczeniem podatku VAT w przypadku odszkodowania z tytułu polisy OC, z ubezpieczenia AC – bez VAT.