ASR – czym jest system kontroli trakcji?

ASR – czym jest system kontroli trakcji?

Oceń ten wpis

We współcześnie produkowanych samochodach stosowanych jest wiele rozwiązań, które mają za zadanie podnosić bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Wśród nich jest system kontroli trakcji, którego zadaniem jest zapobieganie ślizganiu się opon podczas ruszania i przyspieszania. System ten często określa się skrótem ASR – sytuacji, w których odczujesz korzyści z jego posiadania jest naprawdę wiele.

Co to jest ASR?

Osób, które wiedzą co to jest ABS jest mnóstwo, co to jest ASR wie jednak znacznie mniej. Układ ASR to skrót utworzony od Acceleration Slip Regulation, co w tłumaczeniu na język polski oznacza system kontroli trakcji. Układ ten sprawia, że podczas gwałtownego przyspieszania samochód nie wpada w poślizg. Dzięki temu, że zapobiega utracie przyczepności kół w aucie sprawdza się w szczególności podczas ruszania na mokrej i oblodzonej nawierzchni. Przydaje się także podczas wjeżdżania i zjeżdżania na wzniesienia oraz podczas jazdy po zakrętach. ASR w samochodzie sprawdza się również podczas gwałtownego ruszania.

Jak działa system kontroli trakcji?

Praca układu ASR jest w bezpośredni sposób związana z systemem ABS, co oznacza, że jeśli na wyposażeniu auta nie ma systemu ABS, nie będzie w nim także systemu kontroli trakcji. Na system ASR składa się układ montowanych na każdym kole czujników – dostarczają one informacji do komputera, który na bieżąco monitoruje i porównuje prędkości kół napędzanych i nienapędzanych. W chwili, gdy różnica prędkości między nimi przekroczy ustaloną wartość, przekazywany na koła moment obrotowy zostanie zmniejszony. W celu wyrównania powstałych nierówności automatycznie zostanie też uruchomiony w aucie układ hamulcowy. 

Zmniejszenie prędkości kół, które wpadną w poślizg, możliwe jest w różny sposób – wszystko zależy od tego, na jakie rozwiązania konstrukcyjne zdecydował się producent danego samochodu. Układ ASR może zmniejszać prędkość poprzez wykorzystanie hamulców. To metoda najbardziej prosta, a mimo to wyjątkowo skuteczna. Rozwiązanie to jest jednak mało komfortowe zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów, dlatego też producenci stosują także inne rozwiązania. Jeśli chodzi o komfort podróży, to najlepiej sprawdza się przymknięcie przepustnicy. Rozwiązanie to także nie jest jednak pozbawione wad – czas reakcji w przypadku tej metody jest stosunkowo długi. System kontroli trakcji może zmniejszać prędkość obrotową kół, które wpadły w poślizg również poprzez opóźnienie zapłonu albo odcięcie wtrysku paliwa. Wielu producentów aut decyduje się obecnie na stosowanie w jednym modelu wszystkich trzech rozwiązań jednocześnie.

Jaki jest cel stosowania układu ASR w samochodzie osobowym?

Wiesz już, co to jest ASR, a także jak działa ASR – warto więc zastanowić się nad tym, jaki jest cel jego stosowania. System kontroli trakcji został opracowany w celu ograniczenia poślizgu kół napędowych podczas przyspieszania. Koła samochodów, które wyposażone są w ten system, podczas ruszania nie boksują, w efekcie możesz dynamicznie włączyć się do ruchu bez obawy, że stracisz przyczepność. Układ ASR w samochodzie uaktywnia się przede wszystkim podczas startu z miejsca, zaś w autach zaliczanych do średniej klasy zaczyna działać, gdy prędkość nie przekracza czterdziestu kilometrów na godzinę. System ASR w samochodzie ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa, a dodatkową korzyścią jest ograniczenie zużycia paliwa i ogumienia. Pamiętaj jednak, że nawet mając auto wyposażone w ASR system, możesz nie uniknąć poślizgu, na skutek którego zostanie ono uszkodzone. Twoja szkoda może zostać zlikwidowana z dobrowolnego ubezpieczenia AC. Jeśli poszkodowany zostanie inny uczestnik ruchu, jego szkodę pokryje Twoje ubezpieczenie OC. Często towarzystwa ubezpieczeniowe do polisy OC dodają gratis ubezpieczenie Assistance – w znalezieniu najlepszej oferty pomoże Ci porównywarka OC AC. Dzięki niej możesz porównać oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych, siedząc wygodnie w domowym zaciszu. Pamiętaj, że polisą, na którą możesz się zdecydować dodatkowo jest także ubezpieczenie NNW komunikacyjne.

Damian Grądzki

Damian Grądzki

Damian Grądzki – redaktor i copywriter z wieloletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, aktywnie zainteresowany branżą ubezpieczeń. Publikuje na KioskPolis porady, rankingi i artykuły stricte związane z ubezpieczeniami i wszystkim, co ich dotyczy oraz co bezpośrednio kreuje „ubezpieczeniową i polisową rzeczywistość”.

Dodaj komentarz

Więcej artykułów i porad
Rekalkulacja stawki OC – 3 rzeczy, które musisz o niej wiedzieć!

Rekalkulacja stawki OC – 3 rzeczy, które musisz o niej wiedzieć!

Po zakupie używanego samochodu nie zapłaci się za niego takiej samej składki za ubezpieczenie jak poprzedni właściciel. Musi wtedy nastąpić tzw. rekalkulacja stawki OC. Wyjaśniamy trzy kwestie związane z tym procesem! W określonych przypadkach ubezpieczalnia ponowne przelicza wysokość […]

więcej
Od kogo uzyskać odszkodowanie za dziurę w drodze?

Od kogo uzyskać odszkodowanie za dziurę w drodze?

O kiepskim stanie polskich dróg nie trzeba nikogo przekonywać – z pewnością doświadczasz tego na co dzień. Co jednak w sytuacji, gdy zły stan nawierzchni doprowadził do uszkodzenia Twojego auta? Sprawdź, czy możesz się ubiegać za odszkodowanie za […]

więcej
Gdzie pojechać na wakacje w lipcu?

Gdzie pojechać na wakacje w lipcu?

Co roku w lipcu operatorzy turystyczni mogą liczyć na wysokie zyski. Pierwszy miesiąc wakacji jest bowiem okresem dużego zainteresowania wyjazdami turystycznymi za granicę (podobnie jak sierpień). Można oczekiwać, że rok 2019 przyniesie rekordową liczbę wyjazdów zagranicznych naszych rodaków […]

więcej
BMW

BMW

Jeśli planuje się korzystać z bardziej rozbudowanych polis motoryzacyjnych, które składają się z różnych typów ubezpieczeń, można rozważyć między innymi rozwiązanie w formie pakietów. Takie produkty pozwalają korzystać ze standardowych warunków ochrony. Natomiast najczęściej poszczególne elementy, jak AC […]

więcej