Windykacja przy braku opłacenia ubezpieczenia OC

Windykacja przy braku opłacenia ubezpieczenia OC

3/5 - (Ocen: 4)

Czasami kierowcom zdarza się nie opłacić kolejnej raty za polisę albo przedłużonej umowy. Jedni po prostu o tym zapominają, inni zaś nie mogą tego zrobić przez problemy finansowe. Co dzieje się w takiej sytuacji? Wyjaśniamy, jak działa windykacja przy braku opłacenia ubezpieczenia OC!

Posiadacze polis są zobowiązani do przestrzegania terminów płatności wyznaczonych w umowie. Jeśli podjęli decyzję o podzieleniu składki na raty, muszą je regularnie wpłacać na konto towarzystwa, a gdy płacą z góry – powinni pamiętać o automatycznym przedłużeniu umowy. Z różnych względów, nie zawsze się to udaje. Dowiedz się, jakie są konsekwencje nieuregulowanej polisy oraz jak przebiega windykacja przy braku opłacenia ubezpieczenia OC!

Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

Na początek warto omówić to, czy nieopłacona polisa OC jest ważna. Kwestia ta powinna być dokładnie opisana w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. W zapisach musi znaleźć się informacja o początku ochrony oraz warunkach, jakie trzeba spełnić, by polisa obowiązywała w praktyce. Zazwyczaj nieopłacenie składki OC lub przynajmniej jej pierwszej raty sprawia, że polisa rzeczywiście może być nieważna.

Towarzystwa różnie podchodzą do takich sytuacji. Klient, który nie zapłacił za ubezpieczenie i miał wypadek, wbrew pozorom nie zawsze musi zostać bez ochrony. Może otrzymać wsparcie, ale wtedy zostanie nie tylko dłużnikiem towarzystwa, ale też Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Często spotka się także zawieszenie wypłaty odszkodowania do momentu uregulowania zaległej składki/raty, powiększonej o karne odsetki.

W przypadku kłopotów finansowych, najrozsądniej jest od razu zgłosić problem do TU, by spróbować mu jakoś zaradzić. Czasami może się udać rozłożyć składkę na jeszcze mniejsze raty czy nieco odroczyć termin spłaty. W przeciwnym razie ubezpieczyciel ma prawo podjąć odpowiednie kroki.

Nieopłacone OC – jakie są konsekwencje?

Nieopłacone OC – jakie są konsekwencje?

Nieuregulowanie kolejnej raty czy w ogóle nieopłacone OC (np. po automatycznym przedłużeniu) naraża kierowcę na różne konsekwencje. Większość towarzystw nalicza odsetki za opóźnienie, a także wysyła płatne wezwania do zapłaty. Kierowcy zwlekający przynajmniej kilka tygodni, mogą trafić na listę dłużników. Taki wpis nie tylko ma wpływ na wysokość składek wykupionych później polis (czasami pozbawia prawa do części zniżek), ale też będzie problematyczny w innych sytuacjach, np. przy składaniu wniosku o kredyt.

W ostateczności towarzystwo ubezpieczeniowe może zgłosić się do windykacji i/lub skierować sprawę na drogę sądową. Wtedy pojawia się ryzyko egzekucji komorniczej.

Firmy działające na polskim rynku podejmują różne działania. Kilka z nich opisaliśmy w poniższej tabeli.

Towarzystwo Ubezpieczeniowe Konsekwencje nieopłacenia OC
AXA Polisa nie wchodzi w życie
Benefia Windykacja
Generali Polisa nie wchodzi w życie
Link4 Windykacja
MTU24 Windykacja
Proama Polisa nie wchodzi w życie
PZU Windykacja
TUZ Windykacja
Wiener Windykacja

Kara za nieopłacone OC

Jeśli nie ureguluje się w terminie składki i nie zrobi się tego do końca trwania polisy, umowa nie zostanie automatycznie przedłużona. W takiej sytuacji kara za nieopłacone OC naliczana przez ubezpieczyciela to nie wszystko. Kierowca staje się dłużnikiem towarzystwa, a do tego nadal ciąży na nim obowiązek posiadania polisy odpowiedzialności cywilnej. Zgodnie z polskim prawem, każdy właściciel pojazdu mechanicznego musi ją wykupić. W przeciwnym razie naraża się jeszcze na konsekwencje ze strony UFG.

Kara za brak OC jest naliczana nawet w przypadku zaledwie jednodniowej zwłoki. Przy tym jest bardzo wysoka – właściciele samochodów osobowych mogą zapłacić od 1120 do 5600 złotych. Należy też oczywiście pamiętać o tym, że również brak zapłaty za nową czy przedłużaną umowę może sprawić, że nie wejdzie ona w życie. Wtedy także można otrzymać karę. Współcześnie fakt nieposiadania OC wykrywają nie tylko policjanci podczas kontroli, ale też specjalny program skanujący bazy danych. Nie ma więc co liczyć na to, że sprawa zostanie niezauważona.

Nieopłacona polisa OC – jak postępują znane towarzystwa ubezpieczeniowe?

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, nieopłacona polisa OC jest różnie traktowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Postępowanie w razie takiej sytuacji musi być opisane w warunkach umowy, dlatego podczas jej podpisywania należy bardzo uważnie zapoznać się z treścią dokumentu OWU.

Zazwyczaj jednak proces wygląda następująco:

  • towarzystwa ubezpieczeniowe zaczynają dochodzić swoich praw poprzez windykację miękką, polegającą na wysyłaniu SMS-ów i maili z przypomnieniem o płatności;
  • jeżeli windykacja miękka nie przyniesie rezultatu – po ok. 14 dniach pracownicy TU zaczną szukać bezpośredniego kontaktu z dłużnikiem, dzwoniąc do niego i próbując ustalić termin spłaty,
  • w większości przypadków, po upływie 30 dni sprawa zostaje przekazana zewnętrznej firmie windykacyjnej, która przejmuje prowadzenie procesu ściągania zadłużenia.

Przekazanie sprawy windykatorom wiąże się ze znaczną intensyfikacją telefonów, bardziej inwazyjnymi próbami kontaktu czy nawet wizytami osobistymi. Jeżeli jednak nawet taka firma nie uzyska od dłużnika środków, sprawa zostaje przekazana do sądu.

Jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe posiada pełną dokumentacje, sprawa w sądzie bez wątpienia skończy się sukcesem. Postępowanie w sądzie, w przypadku otrzymania prawomocnego wyroku, sprawia, że windykacje i egzekucje może zacząć prowadzić komornik. Komornicy mogą wykorzystywać cały szereg narzędzi, aby odzyskać należne środki – np. założyć blokadę na konta bankowe, zarekwirować dobra materialne, zacząć ściągać zadłużenie z pensji dłużnika.

Zamiast jednak czekać na ewentualne dalsze kroki i martwić się, kiedy sytuacja zacznie być faktycznie niebezpieczna, najlepiej skontaktować się z TU od razu po otrzymaniu zawiadomienia o zaległości. Czasami może bowiem okazać się, że doszło do pomyłki. Jeżeli jednak zadłużenie faktycznie istnieje – najlepiej porozmawiać o tym z ubezpieczycielem i znaleźć polubowne rozwiązanie.

Nieopłacona rata OC a odpowiedzialność ubezpieczyciela

Nieopłacona rata OC a odpowiedzialność ubezpieczyciela

Wielu kierowców obawia się, że będzie mieć wypadek akurat wtedy, gdy zapomni lub nie będzie w stanie uregulować kolejnej części składki. Nieopłacona rata OC a odpowiedzialność ubezpieczyciela to bardzo ważne zagadnienie, ale często niewłaściwie rozumiane. Okazuje się, że w takiej sytuacji ochrona wynikająca z polisy OC w większości przypadków nadal obowiązuje. W przypadku dodatkowych świadczeń, takich jak AC, NNW czy Assistance należy jednak spodziewać się odmowy pomocy lub wypłaty środków.

W przypadku każdego rodzaju ubezpieczenia, w dokumencie OWU powinien znaleźć się zapis potwierdzający ważność świadczenia nawet w przypadku zalegania z opłatą lub informacja o tym, że zaległości w płatnościach są podstawą do odrzucenia roszczeń. Jeśli więc OWU jasno wskazuje, że nawet w przypadku zaległości otrzyma się wsparcie, to towarzystwo ubezpieczeniowe będzie się tego trzymać.  Oczywiście, nie zmienia to fakty, że ubezpieczyciel będzie nadal naliczał odsetki oraz prowadził proces windykacyjny (jeśli będzie to konieczne).

Windykacja przy braku opłacenia ubezpieczenia OC może przyjąć różną formę. Warto mieć świadomość tego, jaką politykę uznaje wybrane towarzystwo. Przy podpisaniu umowy zawsze uważnie zapoznaj się z jej treścią, a razie kłopotów ze spłatą od razu skontaktuj się z ubezpieczycielem!

Grzegorz Majker

Grzegorz Majker

Grzegorz Majker – absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego, kierunek rachunkowość. Od dekady zajmuje się ubezpieczeniami. Specjalizuje się w polisach turystycznych oraz ubezpieczeniach komunikacyjnych. Prywatnie ojciec bliźniaków i miłośnik seriali na Netflixie.

Dodaj komentarz

Komentarze (18)

  • Mariusz
    - -

    Witam. Czy można żądać udostępnienia nagrania podczas rezygnacji z umowy ?

    • Iwona Sowuska
      - -

      Jeśli rozmowa była nagrywana, ma Pan oczywiście do tego prawo.

  • Jarek
    - -

    Mam pytanie w sprawie polisy w EUROINS a mianowicie polisa kończyła się w dniu 09.09.2022r w Sierpniu 10.08.2022r zadzwonił do mnie agent z porównywarki Punkta zaproponował mi wyliczenie składki OC na auto i najkorzystniej było w firmie w której byłem aktualnie więc pan mi przedłużył polisę za którą miałem zapłacić do dnia wznowienia polisy, ale pod koniec Sierpnia znalazłem korzystniejsze ubezpieczenie i takowe podpisałem i opłaciłem w dniu 02.09.2022 do firmy EUROINS wysłałem wypowiedzenie jeszcze aktualnej polisy w dniu 02.09.Przed kilkoma dniami dostałem wezwanie do zapłaty o uregulowanie podpisanej polisy którą zostala zawarta telefonicznie w dniu 10.08.2022r .Po kontakcie z biurem obsługi EUROINS poinformowano mnie że stara polisa została wypowiedziana a ta którą założył mi konsultant porównywarki nie została wypowiedziana i oni nie mają nic do tego.Po rozmowie telefonicznej z działem Punkta zostałem poinformowany że takowa składkę muszę zapłacićI właśnie tu tkwi problem gdyż agent wznawiający polisę nie poinformował mnie o tym że to nie jest polisa kontynuacyjny tylko nową polisa i jeżeli będę rezygnował przed jej wejściem w życie muszę wypowiedzieć obie Co w takim przypadku mogę zrobić by wybrnąć z takiej sytuacji

    • Katarzyna Dabrowska
      - -

      Na odstąpienie od umowy zawartej na odległość miał Pan 30 dni od dnia zakupu. Jeśli uważa Pan, że został wprowadzony w błąd przez konsultanta najlepiej złoży reklamację aby zweryfikowali przeprowadzoną rozmowę.

  • Dag
    - -

    Firma Euroins skierowala sprawe do firmy windykacyjnej o nieoplacaona skladke w lipcu 2022 gdzie polisa byla za okres 12.2020- 12-2021.
    Za ten okres mialam ubezpieczenie kontynuowane w link 4
    Przez caly ten czas nie otrzymalam zadnej informaccji ze zaleglam z platnoscia.
    Dodam ze to agentka z Puntky do mnie dzwonila a mailu kazala sie kontaktowaz z BOK w link4! w przypadku jakis pytan.
    wiec zalozylam ze to jest oferta z Link 4
    a okazalo sie ze polisa byla w Euroins, o ktorej nie wiedzialam – nie mialam tez mozliwosci aby ja wypowiedziec
    Czy towarzystwa nie maja tez obowiazku informowania o braku zaplaty ? i czy moge nie oplacic tej skladki skoro mialam inna polise

    • Piotrek Popis
      - -

      Dzień dobry,

      W takiej sytuacji, termin, w którym możliwe było odstąpienie od umowy ubezpieczenia zawartej na odległość już minął, w związku z czym Towarzystwo Ubezpieczeniowe Euroins będzie kontynuowało proces windykacji. Natomiast, jeżeli polisa została zawarta w trakcie telefonicznej rozmowy z agentem i uważa Pani, że została Pani wprowadzona w błąd to w takim przypadku można złożyć reklamację, która rozpatrzona pozytywnie, będzie skutkować umorzeniem postępowania windykacyjnego.

  • bieganos
    - -

    jeśli umowa OC POJAZDU była zawarta na odległość (płatność w 4 ratach), następnie w terminie 2 tygodni nastąpiło zgłoszone odstąpienia od tej umowy. Ubezpieczyciel za pół roku sprawdził w bazie UFG, że dla tego pojazdu nie ma wprowadzonej informacji o wykupieniu polisy OC na okres od dnia odstąpienia od umowy polisy. Czy ten ubezpieczyciel ma prawo rościć opłacania kolejnych rat swojej (po odstąpieniu) Polisy OC, dla tego pojazdu?
    Drugie pytanie z tym związane: czy dla nie opłaconych kolejnych rat Polisy OC obowiązkowego, obowiązuje zasada przedawnienia po 3 latach od wskazanej daty wymagalności raty czy też termin ostateczny (oby nie było przedawnienia roszczeń) dla roszczenia jest data ostatniego dnia danego roku kalendarzowego

    • Piotrek Popis
      - -

      Dzień dobry,
      W przypadku złożenia odstąpienia od umowy zawartej na odległość, polisa zostaje anulowana z dniem złożenia dokumentu w Towarzystwie ubezpieczeniowym. W sytuacji gdy rozpoczęła się ochrona z tytułu ubezpieczenia, Ubezpieczony zobowiązany jest do uregulowania należności w związku z wykorzystanym okresem ochrony, z kolei nie jest zobowiązany do opłacenia kolejnych rat. Natomiast, jeżeli w związku z odstąpieniem od umowy ubezpieczenia, nie została zawarta inna umowa ubezpieczenia w związku z czym wystąpiła przerwa w ubezpieczeniu to w takim przypadku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo nałożyć z tego tytułu karę adekwatną do okresu w jakim przerwa wystąpiła. Z kolei, w kwestii przedawnienia należności należałoby się skontaktować z doradcą prawnym ze względu na indywidualny charakter opisanej sprawy.

  • Krzysztof
    - -

    Dzień dobry.
    Zakupiłem samochód z krótkim terminem ważności OC uzgodniłem jednak ze sprzedawcą że On opłaci koleje ubezpieczenie . Wyjechałem zagranicę i po powrocie sprawdziłem że w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym ubezpieczenie że jest nieaktualne. opóźnienie wyniosło 7 dni od zakończenia się poprzedniego. Od razu opłaciłem pełną kwotę czy będę za to ukarany , jaką sumą i kto to zrobi ?

    • Przemysław Tryfon
      - -

      Dzień dobry, zgodnie z obowiązującymi przepisami Właściciel pojazdu jest zobowiązany do wykupienia polisy OC. W momencie sporządzenia umowy kupna-sprzedaży Pan stał się Właścicielem w związku z czym jeżeli poprzednia polisa OC wygasła zgodnie z okresem ubezpieczenia, na Panu spoczywał obowiązek wykupienia nowej polisy. Za brak polisy Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć karę, jeżeli przerwa w ubezpieczeniu trwała od 4 do 14 dni wysokość kary wynosi 3490 zł.

  • Katarzyna
    - -

    Witam, Otrzymałam pismo dnia 7.07.2023 o Nakazie Zapłaty w postępowaniu upominawczym. Jestem zaskoczona o tyle że wcześniej nawet nikt się ze mną nie kontaktował telefonicznie ani mailowo że zalegam z jakąkolwiek płatnością. Problem polega na tym ze w 2021, kiedy z automatu ruszyła polisa zmieniłam adres zamieszkania. Nowy właściciel nie zgłaszał że docierają pisma od ubezpieczyciela. Niestety nie miałam do nich wglądu. Nauczona że obecny ubezpieczyciel powiadamia poprzedniego o nowej polisie, wykupionej gdzie indziej, nawet do głowy by mi nie przyszło że może zaistnieć taka sytuacja. Czy mam jakiekolwiek możliwości odwoławcze ?

    • Katarzyna Dabrowska
      - -

      W takiej sytuacji należy zasięgnąć porady prawnej.

  • Łukasz
    - -

    Witam, sprawa dotyczy podwójnego OC samochodu. Auto kupione 17.07.2022, polisa się kończyła 15.07.2022, czyli teoretycznie kupiłem auto bez ubezpieczenia oc, a raczej nieopłacone. W dniu zakupu kupiłem polisę u innego ubezpieczyciela, ale nie kontaktowałem się z poprzednia ubezpieczalnia, ponieważ wiedziałem, ze polisa automatycznie się nie przedłuża przy zmianie właściciela. Na dziś dzień poprzednia ubezpieczalnia chce ode mnie pieniądze za cały okres i zwróciła się przy tym do kruk s.a. Czy maja oni racje? Czy wierzytelności nie powinien spłacać właściciel kiedy umowy była przedłużana 15.07?

    • Przemysław Tryfon
      - -

      Dzień dobry, jeżeli polisa po poprzednim właścicielu kończyła się w dniu 15.07.2022 r., została ona automatycznie wznowiona na poprzedniego właściciela z okresem 16.07.2022 do 15.07.2023. Po zakupie auta powinien Pan zgłosić do Towarzystwa Ubezpieczeniowego w którym była zawarta polisa w celu zgłoszenia kupna auta. Polisa po poprzednim właścicielu powinna być przepisana na Pana. Następnie jeżeli nie chciał Pan kontynuować polisy po zbywcy należało wypowiedzieć tę polisę z artykułem 31. W tym przypadku prawdopodobnie Towarzystwo po otrzymaniu od sprzedawcy samochodu, umowy kupna-sprzedaży, przepisało polisę na Pana, stąd też może wynikać windykacja ze strony Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

  • Jarek
    - -

    Witam otrzymałem w dniu dzisiejszym 21,09,2023 Nakaz Zapłaty za brak wpłaty II raty z tytułu polisy OC pojazdu za rok 2020 która przypadała na dzień 13,08, 2020 roku. Pozew o zapłatę został wniesiony w dniu 22 ,08,2023 roku czyli po upływie 3 lat. Czy mogę wnieś sprzeciw powołując się na przepisy Kodeksu Cywilnego Art. 819. [Przedawnienie roszczeń]
    § 1. Roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem lat trzech.
    Czy termin przedawnienia liczy się do końca roku kalendarzowego

    • Przemysław Tryfon
      - -

      Dzień dobry, artykuł Kodeksu Cywilnego, na który Pan się powołał dotyczy przedawnienia roszczenia rozumianego jako możliwości dochodzenia od Towarzystwa Ubezpieczeń wypłaty odszkodowania z tytułu zawartej umowy po wystąpieniu szkody.

  • Paulina
    - -

    Witam, zawarłam ubezpieczenie OC na odległość przez telefon, miałam wyznaczony dzień 15.12.23 na spłatę ubezpieczenia blikiem ( miał zadzwonić konsultant) zadzwoniłam wcześniej, że rezygnuje z ubezpieczenia ponieważ zawarłam umowę w innym towarzystwie. Wysłałam rezygnacje 11.01.24, dostałam odpowiedz, ze minęło 30 dni i grozi mi windykacja. Czy jest jakaś możliwość by uniknąć windykacji ?

    • Katarzyna Dabrowska
      - -

      Dzień dobry,
      Zgodnie z ustawą konsumencką miała Pani 30 dni od dnia zakupu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość. W związku z czym jeśli nie opłaciła Pani składki nie ma możliwości uniknięcia windykacji.

Więcej artykułów i porad
„Zwrot” ubezpieczenia kupionego online – czy to w ogóle możliwe?

„Zwrot” ubezpieczenia kupionego online – czy to w ogóle możliwe?

Kilka dni temu kupiłeś polisę ubezpieczeniową i zorientowałeś się, że mogłeś wybrać bardziej przystępną ofertę? A może okazało się, że jednak nie będzie Ci potrzebna? Wiele osób zastanawia się, czy w takiej sytuacji można w jakiś sposób odstąpić […]

więcej
Jak przebieg samochodu wpływa na cenę OC i AC?

Jak przebieg samochodu wpływa na cenę OC i AC?

Stan licznika jest jedną z informacji, jakie trzeba podać podczas obliczania wysokości składek polis komunikacyjnych. Wiele osób zastanawia się, czy kwestia ta ma duże znaczenie dla ubezpieczyciela. Wartość ta sporo mówi o pojeździe, a także o kierowcy. Czy […]

więcej
Kiedy i w jaki sposób wypowiedzieć umowę OC auta?

Kiedy i w jaki sposób wypowiedzieć umowę OC auta?

Kupujesz nowe auto i zastanawiasz się, czy możliwe jest wypowiedzenie OC samochodu, które zostało wybrane i opłacone przez poprzedniego właściciela? A może po prostu chcesz zmienić towarzystwo, bo znalazłeś lepszą ofertę? Przekonaj się, kiedy wypowiedzieć umowę OC, by […]

więcej
Wyjaśniamy, jak działają ubezpieczenia online w przypadku zabytkowych samochodów!

Wyjaśniamy, jak działają ubezpieczenia online w przypadku zabytkowych samochodów!

Każdy posiadacz wiekowego auta z pewnością ma świadomość jego ogromnej wartości historycznej, kolekcjonerskiej i sentymentalnej. Taki pojazd bezwzględnie należy więc odpowiednio zabezpieczyć. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest obowiązkiem posiadacza, tak samo jak w przypadku zwykłego auta. Są jednak pewne […]

więcej