Strefy i plakietki ekologiczne we Francji

Strefy i plakietki ekologiczne we Francji

Oceń ten wpis

Jeżeli tu trafiłeś, to prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości czeka Cię podróż do Francji. Bez względu na to jaki jest jej cel – czy służbowy, czy też rekreacyjny, przeczytaj nasz poradnik, a dowiesz się, na co zwrócić uwagę, by uniknąć przykrych niespodzianek w postaci mandatu. Oprócz informacji na temat opłat ekologicznych we Francji, zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje dla podróżujących drogą lądową do tego pięknego kraju.

Opłaty drogowe we Francji

Francja posiada doskonale rozbudowaną sieć dróg – zarówno bezpłatnych dróg szybkiego ruchu, jak i płatnych autostrad. System opłat drogowych we Francji niestety nie należy do najprostszych. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż francuskie autostrady zarządzane są przez różnych operatorów drogowych. Koszty przejazdów uzależnione są zatem od operatora drogi, kategorii pojazdu oraz klasy drogi. 

We Francji istnieje 5 klas pojazdów:

Klasa 1

samochody o wysokości do 2m oraz wadze do 3,5 tony

Klasa 2

pojazdy o wysokości od 2 do 3 metrów

Klasa 3

dwuosiowe pojazdy o wysokości powyżej 3 metrów 

Klasa 4

pojazdy powyżej 3 metrów wysokości, posiadające 3 lub więcej osi

Klasa 5 

motocykle i pojazdy trójkołowe

Winiety do Francji niestety nie istnieją – opłat należy więc dokonywać na bramkach, gotówką lub kartą płatniczą. W sieci możemy znaleźć także praktyczne kalkulatory, które pomogą nam w oszacowaniu opłaty, którą poniesiemy w trakcie przejazdu danym odcinkiem autostrady. Jeżeli po drodze w planach mamy odwiedzenie innych krajów, a na trasie mamy płatne autostrady, warto skorzystać z wygodnych systemów internetowych do zakupu winiet, takich jak winiety-online.pl.

Płatności za autostrady to nie jedyne opłaty drogowe we Francji, na które możemy natknąć się w czasie podróży. W zależności od trasy, którą obierzemy, po drodze mogą znajdować się płatne mosty oraz tunele. 

Płatne tunele i mosty we Francji

Eurotunnel 

Tunel kolejowy biegnący pod kanałem La Manche, pomiędzy Calais (Francja), a Folkestone (Wielka Brytania). Eurotunelem jeżdżą pociągi, przewożące wszelkie pojazdy – od samochodów osobowych, przez kampery i minibusy, aż po największe samochody ciężarowe. Opłaty za przejazd są uzależnione od kilku czynników, m.in. rodzaju pojazdu, pory dnia, czy wyprzedzenia z jakim zamawiamy bilet i kształtują się w przedziale od 100 do 300 Euro. 

Tunnel du Mont Blanc

Łączący Francję i Włochy tunel pod górą Mont Blanc w Alpach. Po stronie francuskiej rozpoczyna się w Chamonix-Mont-Blanc, a kończy we Włoszech, w Courmayeur. Koszty przejazdu zależą od daty, rodzaju biletu (w jedną stronę lub uwzględniający powrót) oraz wielkości pojazdu. Przykładowo, za przejazd samochodem klasy 1 zapłacimy około 50 Euro, natomiast za ciężarówkę z trzema osiami lub więcej – nawet do 400 Euro.

Tunnel du Fréjus

To drugi tunel łączący Francję i Włochy. Biegnie pod przełęczą Fréjus i łączy ze sobą Modane we Francji oraz włoską miejscowość Bardonecchia. Ceny przejazdu uzależnione są od klasy pojazdu oraz – w przypadku pojazdów klasy 3 i 4 – także normy emisji spalin, którym odpowiadają. Więcej o normach emisji spalin przeczytacie w dalszej części artykułu. Poniżej natomiast przedstawiamy aktualny cennik tunelu Frejus, obowiązujący od stycznia 2024. 

 

Klasa pojazdu przejazd w jedną stronę podróż w obie strony
1 54,10 € 67,50 €
2 71,60 € 90 €
3 196,50 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)

206,30 € (Bus Euro 3)

207,90 € (Bus Euro 0, 1, 2)

305,70 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)

321 € (Bus Euro 3)

323,50 € (Bus Euro 0, 1, 2)

4 394,80 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)

414,50 € (Bus Euro 3)

417,70 € (Bus Euro 0, 1, 2)

620,10 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)

651,10 € (Bus Euro 3)

656,10 € (Bus Euro 0, 1, 2)

5 35,80 € 45 €

 

* PL – skrót określający pojazd ciężarowy (w jęz. francuskim – poids lourd)

Tunnel du Puymorens

Tunel pod Pirenejami, łączący od strony południowej Porté-Puymorens z  L’Hospitalet-près-l’Andorre od strony północnej. Cennik opłat za przejazd jest nieskomplikowany, a wysokość opłaty uzależniona od klasy pojazdu.

 

Klasa pojazdu Opłata za przejazd
1 7,50 €
2 15,50 €
3 25,30 €
4 41,80 €
5 4,50 €

 

Tunnel de Caluire (Lyon)

Jest częścią kompleksu Périphérique Nord (dosłownie – obwodnica północna), znajdującego się w Lyon i składającego się z kilku tuneli oraz wiaduktów. Taryfy opłat za przejazd Tunelem de Caluire są również przejrzyste i zależne od rodzaju pojazdu.

 

Klasa pojazdu Opłata za przejazd
1 2,50 €
2 3,80 €
3 4,40 €
4 10 €
5 1,30 €

 

Duplex A86 (Paryż)

Tunel na obrzeżach Paryża, łączący dwie francuskie miejscowości – Rueil-Malmaison oraz Vélizy-Villacoublay. Ceny przejazdu są różne, w zależności od dnia tygodnia, pory dnia czy rodzaju pojazdu – od 1,60 do 14,50 €.

 

Tunnel Prado-Carénage & Prado-Sud (Marsylia)

Tunele Prado-Carénage i Prado-Sud to dwa tunele w Marsylii, łączące centrum miasta z portem (Prado-Carénage) oraz obszary przybrzeżne z autostradą A50 (Prado-Sud). W przypadku tego tunelu nie ma znaczenia klasa pojazdu, jednak dozwolone są wyłącznie samochody osobowe i dostawcze o wysokości do 3,2 m oraz masie do 3,5 tony. Podczas jednorazowego przejazdu zapłacimy odpowiednio:

 

  • przejazd tunelem Prado-Carénage – 3,20 €
  • przejazd tunelem Prado-Sud – 2,70 €
  • przejazd dwoma tunelami – 5,90 €

 

Tunnel Maurice-Lemaire

Tunel Maurice-Lemaire powstał poprzez przystosowanie do ruchu drogowego dawnego tunelu kolejowego. Łączy ze sobą Sainte-Marie-aux-Mines w Alzacji oraz Saint-Dié w Lotaryngii. Cena przejazdu, podobnie jak w kilku innych tunelach, zależy od klasy do jakiej należy pojazd.

 

Klasa pojazdu Opłata za przejazd
1 6,70 €
2 10,50 €
3 18,70 €
4 31,40 €
5 4 €

 

Most Normandzki (Pont de Normandie)

Pont de Normandie rozciąga się nad Sekwaną, jedną z najbardziej rozpoznawalnych francuskich rzek i łączy ze sobą dwa miasta – Honfleur oraz Hawr. Wysokość opłaty za przejazd uzależniona jest od klasy pojazdu.

 

Klasa pojazdu Opłata za przejazd
1 5,90 €
2 6,80 €
3 7,40 €
4 14,70 €
5 + rowerzyści i piesi za darmo

Pont de Tancarville 

Most Tancarville podobnie jak Most Normandzki przecina Sekwanę. Łączy dwie normandzkie miejscowości – Tancarville oraz Marais-Vernier. Opłaty za przejazd nim obsługiwane są przez tego samego operatora, co w przypadku Pont de Normandie, zasady ich wyliczania są zatem podobne i zależą od klasy, do której kwalifikuje się dany pojazd. 

Klasa pojazdu Opłata za przejazd
1 2,80 €
2 3,50 €
3 4,20 €
4 7,20 €
5 + rowerzyści i piesi za darmo

Pont de L’île de Ré

Most Île de Ré znajduje się 42 m nad poziomem morza i łączy Francję kontynentalną z wyspą Île de Ré. Opłaty za przejazd nim zależne są od klasy pojazdu oraz od pory roku. 

Klasa pojazdu Opłata – sezon niski* Opłata – sezon wysoki**
1 8 € 16 €
2 8 € 16 €
3 18 € 18 €
4 40 € 40 €
(5) motocykle dwukołowe ≤ 50cm3) za darmo za darmo
(5) pojazdy 3- oraz 4- kołowe > 50cm3 3€ 3€

* sezon niski trwa od 12 września do 19 czerwca

** sezon wysoki trwa od 20 czerwca do 11 września

Viaduc de Millau

Wiadukt de Millau jest częścią autostrady A75 i rozciąga się nad doliną rzeki Tarn. Wysokość opłaty zależy od klasy pojazdu oraz pory roku – inne ceny obowiązują latem, a inne poza sezonem letnim.

Klasa pojazdu Opłata poza sezonem* Opłata – sezon letni**
1 10,90 € 13,30 €
2 16,30 € 20 €
3 36,30 € 36,30 €
4 46 € 46 €
5 6,50 € 6,50 €

* od 16 września do 14 czerwca

** od 15 czerwca do 15 września 

Opłaty ekologiczne we Francji

O opłatach francuskich opłatach drogowych wiecie już wszystko, co warto wiedzieć. Przejdźmy zatem do głównego tematu, mianowicie do opłat ekologicznych we Francji. Wprowadzono w tym kraju kilkadziesiąt stref niskoemisyjnych, do których możliwość wjazdu mają tylko pojazdy posiadające na przedniej szybie odpowiednią naklejkę ekologiczną, tak zwaną Crit’Air.

Klasy emisji spalin we Francji bazują na normach Euro, jednak Francja posiada własny system klasyfikowania pojazdów, w którym cyfry na naklejkach nie odpowiadają normie Euro, do której zalicza się pojazd. Więcej o normach Euro przeczytanie w tym artykule – [w tym miejscu CTA takie jak dowiedz się więcej”, czytaj”, przeczytaj” czy zobacz więcej” itp. podlinkowane do artykułu o strefach ekologicznych w Niemczech] 

Posiadanie odpowiedniej naklejki ekologicznej uprawnia nas nie tylko do wjazdu do stref niskoemisyjnych, ale także nadaje przywileje, takie jak parkowanie w wyznaczonych miejscach, czy przywileje w ruchu drogowym. 

Francuskie naklejki ekologiczne CRIT’Air – jak wyglądają i jaką naklejkę otrzymuje jaki pojazd?

 

  • pojazdy w 100% elektryczne i wodorowe

  • pojazdy na gaz oraz hybrydowe typu plug-in
  • samochody benzynowe o normie Euro 5, 6
  • pojazdy ciężarowe Euro 6
  • samochody ciężarowe Euro 6 na Biodiesel 
  • motocykle Euro 5, 6
  • pojazdy benzynowe Euro 4
  • samochody ciężarowe Euro 5 na benzynę
  • pojazdy Euro 5, 6, na olej napędowy 
  • ciężarówki Euro 6 na olej napędowy
  • motocykle Euro 3

  • pojazdy benzynowe Euro 4
  • samochody ciężarowe Euro 5 na benzynę
  • pojazdy Euro 5, 6, na olej napędowy 
  • ciężarówki Euro 6 na olej napędowy
  • motocykle Euro 3

  • samochody benzynowe Euro 2, 3
  • samochody ciężarowe Euro 3, 4 na benzynę
  • pojazdy Euro 4 na olej napędowy
  • pojazdy ciężarowe Euro 5 na olej napędowy
  • samochody ciężarowe Euro 5 na Biodiesel
  • motocykle Euro 2

 

  • pojazdy Euro 3 na olej napędowy
  • ciężarówki Euro 4 na olej napędowy
  • samochody ciężarowe Euro 4 na Biodiesel
  • motocykle bez normy Euro od 06.2000 do 06.2004

  • pojazdy Euro 2 na olej napędowy
  • ciężarówki Euro 3 na olej napędowy
  • pojazdy ciężarowe Euro 3 na Biodiesel

Naklejkę ekologiczną Crit’Air można łatwo zamówić poprzez oficjalną stronę internetową. Koszt naklejki to 3,11 €, do których doliczone zostaną koszta wysyłki. 

Strefy ekologiczne we Francji – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

W celu zredukowania zanieczyszczenia powietrza, Francja wprowadziła Zones à faibles émissions mobilité – strefy mobilności niskoemisyjnej w skrócie określane ZFE-m (zwane także strefami niskoemisyjnymi – ZFE). 

O początku oraz końcu ZFE-m informują następujące znaki drogowe:

Istnieją dwa rodzaje stref niskoemisyjnych we Francji – stałe (ZFE) oraz tymczasowe, zależne od pogody i jakości powietrza. Strefy tymczasowe (ZPA) aktywowane są w momencie przekroczenia limitów zanieczyszczeń w obszarze danej strefy ekologicznej.

Tymczasowe strefy niskoemisyjne we Francji – ZPA

    • Annecy
    • Dolina Arve
    • Avignon
    • Chambéry 
    • Dijon / Côte d’Or
    • Creuse / Guéret
    • Deux-Sèvres / Niort
    • Drôme / Valence
    • Eure-et-Loir / Chartres
    • Gers / Auch
  • Haute-Savoie / Annecy

    • Montpellier / Hérault
  • Loiret / Orleans

    • Maine i Loara / Angers
    • Nancy
    • Clermont-Ferrand / Puy-de-Dôme 
    • Pau / Pyrénées-Atlantiques
    • Rennes
    • Chambery / Sabaudia
    • La Roche-sur-Yon / Vendée
    • Poitiers / Vienne

Stałe strefy niskoemisyjne we Francji

 

strefa data wejścia w życie obowiązuje zakaz ruchu tymczasowe strefy wewnętrzne ZPA
Amiens 01.01.2025 stale pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 3, 4, 5 nie
Bordeaux 01.01.2025 stale pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 3, 4, 5 tak
Clermont-Ferrand 01.07.2023 stale pojazdy bez naklejki oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) nie
Tunel Fréjus 01.10.2020 stale samochody ciężarowe (N2, N3) oraz pojazdy Euro 0-4 nie
Grenoble 02.05.2019 stale samochody ciężarowe, lekkie pojazdy użytkowe oraz pojazdy z naklejką 3, 4, 5 tak
Lille 01.01.2025 stale samochody ciężarowe i dostawcze z naklejką 4, 5 i bez naklejki tak
Limoges 01.01.2025 stale pojazdy bez naklejki oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) nie
Saint-Étienne 31.01.2022 stale pojazdy bez naklejki oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) tak
Lyon 01.10.2020 stale pojazdy bez naklejki lub z naklejką 4, 5 oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) bez naklejki lub z naklejką 3, 4, 5 tak
Marsylia 01.09.2022 stale pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 tak
Tunel Mont Blanc 01.10.2020 stale samochody ciężarowe (N2, N3) oraz pojazdy Euro 0-4 nie
Nicea 31.01.2022 stale samochody ciężarowe (N2,N3), minibusy (M2) i autokary (M3) bez naklejki lub z naklejką 3, 4, 5 oraz samochody osobowe, kempingowe (M1) i dostawcze (N1) bez naklejki lub z naklejką 4, 5 tak
Paryż 01.09.2015 w dni robocze od 8:00 do 20:00, a dla pojazdów ciężarowych także w weekendy i święta pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 tak
Reims 01.09.2021 stale pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 nie
Rouen 01.07.2021 stale pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 nie
Strasburg 01.09.2018 stale pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 3, 4, 5 tak
Tuluza 01.12.2021 stale pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 tak

Jak widać w powyższej tabeli, niektóre z miast, oprócz stałej strefy niskoemisyjnej, posiadają także wydzielone strefy tymczasowe, które aktywowane są w przypadku przekroczenia limitu zanieczyszczeń na danym obszarze.

Jak od każdej reguły – istnieją także wyjątki w postaci pojazdów, których nie obowiązują zakazy związane ze strefą niskiej emisji. W zależności od konkretnej strefy są to pojazdy takie jak ambulans, policja, straż pożarna, wojsko, służba celna, pługi śnieżne, maszyny robocze czy śmieciarki. Zdarza się, że gdzieniegdzie zakazy nie dotyczą także mieszkańców i ich gości.

Warto przed podróżą dokładnie poznać przepisy obowiązujące w strefie ekologicznej, do której zamierzamy wjechać, ponieważ mandaty mogą wynosić od 68 do nawet 450 €, a w przypadku tuneli aż 750 €! Mamy nadzieję, że dzięki tym wszystkim informacjom Wasza podróż przebiegnie sprawnie i bez przykrych niespodzianek. 

 

Źródła:

https://www.france.fr/en/holiday-prep/crit-air-anti-pollution-vehicle-sticker

https://www.certificat-air.gouv.fr

https://www.ecologie.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair

https://www.autoroutes.sanef.com

https://www.tunnelmb.net/

https://www.sftrf.fr/tarifs-tunnel/

https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000047074538

https://www.peripheriquenord.com/produits/tarif-au-passage/

https://www.tunnelsprado.com/tarifs

https://voyage.aprr.fr/sites/default/files/2024-02/TARIFS_TML_2024.pdf

https://www.pontsnormandietancarville.fr/les-tarifs/

https://la.charente-maritime.fr/routes-transports/tarifs-pont-re/tarifs-dun-aller-retour

https://www.leviaducdemillau.com/home/tarifs-du-peage.html

https://www.vintrica.com/en/e-vignette/france/

https://www.bison-fute.gouv.fr/zones-a-faibles-emissions-mobilite.html

https://www.lez-france.fr/pl/strefy-ekologiczne

Dodaj komentarz

Więcej artykułów i porad
Współwłaściciel a kupno samochodu – o czym należy pamiętać?

Współwłaściciel a kupno samochodu – o czym należy pamiętać?

Planujesz zakup samochodu? Umowa kupna samochodu ze współwłaścicielem to dobry pomysł na obniżenie ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC, ale jednocześnie duża odpowiedzialność za sposób jazdy drugiego współwłaściciela. Kupiłeś samochód wraz z drugą osobą, ale przez ostatnie lata nieco się […]

więcej
Ubezpieczenie wynajmowanego mieszkania

Ubezpieczenie wynajmowanego mieszkania

Gdy kupuje się polisę mającą chronić nieruchomość przed różnymi ryzykami, można zdecydować się także na ubezpieczenie wynajmowanego mieszkania. W wielu miejscach taki produkt może okazać się bardzo przydatny. Pozwala odzyskać pieniądze za utracone podczas kradzieży rzeczy. Kradzież jest […]

więcej
Gdzie na narty za granicę – przegląd tras dla amatorów i doświadczonych narciarzy

Gdzie na narty za granicę – przegląd tras dla amatorów i doświadczonych narciarzy

W Polsce warunki do uprawiania sportów zimowych nie zawsze są idealne i często niełatwo jest zgrać wolny weekend z odpowiednią pogodą. Najlepiej więc udać się za granicę, szczególnie jeśli chcesz pojeździć dłużej. Sprawdź, gdzie na narty warto udać […]

więcej
Co jest potrzebne do ubezpieczenia auta?

Co jest potrzebne do ubezpieczenia auta?

Zgodnie z prawem, każdy polski kierowca musi posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Należy je wykupić najszybciej, jak to możliwe, ponieważ za jego brak płaci się wysokie kary. Czy do tego procesu trzeba się jakoś przygotować? Wyjaśniamy, co jest potrzebne […]

więcej