Jeżeli tu trafiłeś, to prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości czeka Cię podróż do Francji. Bez względu na to jaki jest jej cel – czy służbowy, czy też rekreacyjny, przeczytaj nasz poradnik, a dowiesz się, na co zwrócić uwagę, by uniknąć przykrych niespodzianek w postaci mandatu. Oprócz informacji na temat opłat ekologicznych we Francji, zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje dla podróżujących drogą lądową do tego pięknego kraju.
Z tego artykułu dowiesz się:
Opłaty drogowe we Francji
Francja posiada doskonale rozbudowaną sieć dróg – zarówno bezpłatnych dróg szybkiego ruchu, jak i płatnych autostrad. System opłat drogowych we Francji niestety nie należy do najprostszych. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż francuskie autostrady zarządzane są przez różnych operatorów drogowych. Koszty przejazdów uzależnione są zatem od operatora drogi, kategorii pojazdu oraz klasy drogi.
We Francji istnieje 5 klas pojazdów:
Klasa 1
samochody o wysokości do 2m oraz wadze do 3,5 tony
Klasa 2
pojazdy o wysokości od 2 do 3 metrów
Klasa 3
dwuosiowe pojazdy o wysokości powyżej 3 metrów
Klasa 4
pojazdy powyżej 3 metrów wysokości, posiadające 3 lub więcej osi
Klasa 5
motocykle i pojazdy trójkołowe
Winiety do Francji niestety nie istnieją – opłat należy więc dokonywać na bramkach, gotówką lub kartą płatniczą. W sieci możemy znaleźć także praktyczne kalkulatory, które pomogą nam w oszacowaniu opłaty, którą poniesiemy w trakcie przejazdu danym odcinkiem autostrady. Jeżeli po drodze w planach mamy odwiedzenie innych krajów, a na trasie mamy płatne autostrady, warto skorzystać z wygodnych systemów internetowych do zakupu winiet, takich jak winiety-online.pl.
Płatności za autostrady to nie jedyne opłaty drogowe we Francji, na które możemy natknąć się w czasie podróży. W zależności od trasy, którą obierzemy, po drodze mogą znajdować się płatne mosty oraz tunele.
Płatne tunele i mosty we Francji
Eurotunnel
Tunel kolejowy biegnący pod kanałem La Manche, pomiędzy Calais (Francja), a Folkestone (Wielka Brytania). Eurotunelem jeżdżą pociągi, przewożące wszelkie pojazdy – od samochodów osobowych, przez kampery i minibusy, aż po największe samochody ciężarowe. Opłaty za przejazd są uzależnione od kilku czynników, m.in. rodzaju pojazdu, pory dnia, czy wyprzedzenia z jakim zamawiamy bilet i kształtują się w przedziale od 100 do 300 Euro.
Tunnel du Mont Blanc
Łączący Francję i Włochy tunel pod górą Mont Blanc w Alpach. Po stronie francuskiej rozpoczyna się w Chamonix-Mont-Blanc, a kończy we Włoszech, w Courmayeur. Koszty przejazdu zależą od daty, rodzaju biletu (w jedną stronę lub uwzględniający powrót) oraz wielkości pojazdu. Przykładowo, za przejazd samochodem klasy 1 zapłacimy około 50 Euro, natomiast za ciężarówkę z trzema osiami lub więcej – nawet do 400 Euro.
Tunnel du Fréjus
To drugi tunel łączący Francję i Włochy. Biegnie pod przełęczą Fréjus i łączy ze sobą Modane we Francji oraz włoską miejscowość Bardonecchia. Ceny przejazdu uzależnione są od klasy pojazdu oraz – w przypadku pojazdów klasy 3 i 4 – także normy emisji spalin, którym odpowiadają. Więcej o normach emisji spalin przeczytacie w dalszej części artykułu. Poniżej natomiast przedstawiamy aktualny cennik tunelu Frejus, obowiązujący od stycznia 2024.
Klasa pojazdu | przejazd w jedną stronę | podróż w obie strony |
1 | 54,10 € | 67,50 € |
2 | 71,60 € | 90 € |
3 | 196,50 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)
206,30 € (Bus Euro 3) 207,90 € (Bus Euro 0, 1, 2) |
305,70 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)
321 € (Bus Euro 3) 323,50 € (Bus Euro 0, 1, 2) |
4 | 394,80 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)
414,50 € (Bus Euro 3) 417,70 € (Bus Euro 0, 1, 2) |
620,10 € (PL Euro 5-6, Bus Euro 4, 5, 6)
651,10 € (Bus Euro 3) 656,10 € (Bus Euro 0, 1, 2) |
5 | 35,80 € | 45 € |
* PL – skrót określający pojazd ciężarowy (w jęz. francuskim – poids lourd)
Tunnel du Puymorens
Tunel pod Pirenejami, łączący od strony południowej Porté-Puymorens z L’Hospitalet-près-l’Andorre od strony północnej. Cennik opłat za przejazd jest nieskomplikowany, a wysokość opłaty uzależniona od klasy pojazdu.
Klasa pojazdu | Opłata za przejazd |
1 | 7,50 € |
2 | 15,50 € |
3 | 25,30 € |
4 | 41,80 € |
5 | 4,50 € |
Tunnel de Caluire (Lyon)
Jest częścią kompleksu Périphérique Nord (dosłownie – obwodnica północna), znajdującego się w Lyon i składającego się z kilku tuneli oraz wiaduktów. Taryfy opłat za przejazd Tunelem de Caluire są również przejrzyste i zależne od rodzaju pojazdu.
Klasa pojazdu | Opłata za przejazd |
1 | 2,50 € |
2 | 3,80 € |
3 | 4,40 € |
4 | 10 € |
5 | 1,30 € |
Duplex A86 (Paryż)
Tunel na obrzeżach Paryża, łączący dwie francuskie miejscowości – Rueil-Malmaison oraz Vélizy-Villacoublay. Ceny przejazdu są różne, w zależności od dnia tygodnia, pory dnia czy rodzaju pojazdu – od 1,60 do 14,50 €.
Tunnel Prado-Carénage & Prado-Sud (Marsylia)
Tunele Prado-Carénage i Prado-Sud to dwa tunele w Marsylii, łączące centrum miasta z portem (Prado-Carénage) oraz obszary przybrzeżne z autostradą A50 (Prado-Sud). W przypadku tego tunelu nie ma znaczenia klasa pojazdu, jednak dozwolone są wyłącznie samochody osobowe i dostawcze o wysokości do 3,2 m oraz masie do 3,5 tony. Podczas jednorazowego przejazdu zapłacimy odpowiednio:
- przejazd tunelem Prado-Carénage – 3,20 €
- przejazd tunelem Prado-Sud – 2,70 €
- przejazd dwoma tunelami – 5,90 €
Tunnel Maurice-Lemaire
Tunel Maurice-Lemaire powstał poprzez przystosowanie do ruchu drogowego dawnego tunelu kolejowego. Łączy ze sobą Sainte-Marie-aux-Mines w Alzacji oraz Saint-Dié w Lotaryngii. Cena przejazdu, podobnie jak w kilku innych tunelach, zależy od klasy do jakiej należy pojazd.
Klasa pojazdu | Opłata za przejazd |
1 | 6,70 € |
2 | 10,50 € |
3 | 18,70 € |
4 | 31,40 € |
5 | 4 € |
Most Normandzki (Pont de Normandie)
Pont de Normandie rozciąga się nad Sekwaną, jedną z najbardziej rozpoznawalnych francuskich rzek i łączy ze sobą dwa miasta – Honfleur oraz Hawr. Wysokość opłaty za przejazd uzależniona jest od klasy pojazdu.
Klasa pojazdu | Opłata za przejazd |
1 | 5,90 € |
2 | 6,80 € |
3 | 7,40 € |
4 | 14,70 € |
5 + rowerzyści i piesi | za darmo |
Pont de Tancarville
Most Tancarville podobnie jak Most Normandzki przecina Sekwanę. Łączy dwie normandzkie miejscowości – Tancarville oraz Marais-Vernier. Opłaty za przejazd nim obsługiwane są przez tego samego operatora, co w przypadku Pont de Normandie, zasady ich wyliczania są zatem podobne i zależą od klasy, do której kwalifikuje się dany pojazd.
Klasa pojazdu | Opłata za przejazd |
1 | 2,80 € |
2 | 3,50 € |
3 | 4,20 € |
4 | 7,20 € |
5 + rowerzyści i piesi | za darmo |
Pont de L’île de Ré
Most Île de Ré znajduje się 42 m nad poziomem morza i łączy Francję kontynentalną z wyspą Île de Ré. Opłaty za przejazd nim zależne są od klasy pojazdu oraz od pory roku.
Klasa pojazdu | Opłata – sezon niski* | Opłata – sezon wysoki** |
1 | 8 € | 16 € |
2 | 8 € | 16 € |
3 | 18 € | 18 € |
4 | 40 € | 40 € |
(5) motocykle dwukołowe ≤ 50cm3) | za darmo | za darmo |
(5) pojazdy 3- oraz 4- kołowe > 50cm3 | 3€ | 3€ |
* sezon niski trwa od 12 września do 19 czerwca
** sezon wysoki trwa od 20 czerwca do 11 września
Viaduc de Millau
Wiadukt de Millau jest częścią autostrady A75 i rozciąga się nad doliną rzeki Tarn. Wysokość opłaty zależy od klasy pojazdu oraz pory roku – inne ceny obowiązują latem, a inne poza sezonem letnim.
Klasa pojazdu | Opłata poza sezonem* | Opłata – sezon letni** |
1 | 10,90 € | 13,30 € |
2 | 16,30 € | 20 € |
3 | 36,30 € | 36,30 € |
4 | 46 € | 46 € |
5 | 6,50 € | 6,50 € |
* od 16 września do 14 czerwca
** od 15 czerwca do 15 września
Opłaty ekologiczne we Francji
O opłatach francuskich opłatach drogowych wiecie już wszystko, co warto wiedzieć. Przejdźmy zatem do głównego tematu, mianowicie do opłat ekologicznych we Francji. Wprowadzono w tym kraju kilkadziesiąt stref niskoemisyjnych, do których możliwość wjazdu mają tylko pojazdy posiadające na przedniej szybie odpowiednią naklejkę ekologiczną, tak zwaną Crit’Air.
Klasy emisji spalin we Francji bazują na normach Euro, jednak Francja posiada własny system klasyfikowania pojazdów, w którym cyfry na naklejkach nie odpowiadają normie Euro, do której zalicza się pojazd. Więcej o normach Euro przeczytanie w tym artykule – [w tym miejscu CTA takie jak „dowiedz się więcej”, „czytaj”, „przeczytaj” czy „zobacz więcej” itp. podlinkowane do artykułu o strefach ekologicznych w Niemczech]
Posiadanie odpowiedniej naklejki ekologicznej uprawnia nas nie tylko do wjazdu do stref niskoemisyjnych, ale także nadaje przywileje, takie jak parkowanie w wyznaczonych miejscach, czy przywileje w ruchu drogowym.
Francuskie naklejki ekologiczne CRIT’Air – jak wyglądają i jaką naklejkę otrzymuje jaki pojazd?
- pojazdy w 100% elektryczne i wodorowe
- pojazdy na gaz oraz hybrydowe typu plug-in
- samochody benzynowe o normie Euro 5, 6
- pojazdy ciężarowe Euro 6
- samochody ciężarowe Euro 6 na Biodiesel
- motocykle Euro 5, 6
- pojazdy benzynowe Euro 4
- samochody ciężarowe Euro 5 na benzynę
- pojazdy Euro 5, 6, na olej napędowy
- ciężarówki Euro 6 na olej napędowy
- motocykle Euro 3
- pojazdy benzynowe Euro 4
- samochody ciężarowe Euro 5 na benzynę
- pojazdy Euro 5, 6, na olej napędowy
- ciężarówki Euro 6 na olej napędowy
- motocykle Euro 3
- samochody benzynowe Euro 2, 3
- samochody ciężarowe Euro 3, 4 na benzynę
- pojazdy Euro 4 na olej napędowy
- pojazdy ciężarowe Euro 5 na olej napędowy
- samochody ciężarowe Euro 5 na Biodiesel
- motocykle Euro 2
- pojazdy Euro 3 na olej napędowy
- ciężarówki Euro 4 na olej napędowy
- samochody ciężarowe Euro 4 na Biodiesel
- motocykle bez normy Euro od 06.2000 do 06.2004
- pojazdy Euro 2 na olej napędowy
- ciężarówki Euro 3 na olej napędowy
- pojazdy ciężarowe Euro 3 na Biodiesel
Naklejkę ekologiczną Crit’Air można łatwo zamówić poprzez oficjalną stronę internetową. Koszt naklejki to 3,11 €, do których doliczone zostaną koszta wysyłki.
Strefy ekologiczne we Francji – wszystko, co musisz o nich wiedzieć
W celu zredukowania zanieczyszczenia powietrza, Francja wprowadziła Zones à faibles émissions mobilité – strefy mobilności niskoemisyjnej w skrócie określane ZFE-m (zwane także strefami niskoemisyjnymi – ZFE).
O początku oraz końcu ZFE-m informują następujące znaki drogowe:
Istnieją dwa rodzaje stref niskoemisyjnych we Francji – stałe (ZFE) oraz tymczasowe, zależne od pogody i jakości powietrza. Strefy tymczasowe (ZPA) aktywowane są w momencie przekroczenia limitów zanieczyszczeń w obszarze danej strefy ekologicznej.
Tymczasowe strefy niskoemisyjne we Francji – ZPA
-
- Annecy
- Dolina Arve
- Avignon
- Chambéry
- Dijon / Côte d’Or
- Creuse / Guéret
- Deux-Sèvres / Niort
- Drôme / Valence
- Eure-et-Loir / Chartres
- Gers / Auch
-
Haute-Savoie / Annecy
- Montpellier / Hérault
-
Loiret / Orleans
- Maine i Loara / Angers
- Nancy
- Clermont-Ferrand / Puy-de-Dôme
- Pau / Pyrénées-Atlantiques
- Rennes
- Chambery / Sabaudia
- La Roche-sur-Yon / Vendée
- Poitiers / Vienne
Stałe strefy niskoemisyjne we Francji
strefa | data wejścia w życie | obowiązuje | zakaz ruchu | tymczasowe strefy wewnętrzne ZPA |
Amiens | 01.01.2025 | stale | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 3, 4, 5 | nie |
Bordeaux | 01.01.2025 | stale | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 3, 4, 5 | tak |
Clermont-Ferrand | 01.07.2023 | stale | pojazdy bez naklejki oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) | nie |
Tunel Fréjus | 01.10.2020 | stale | samochody ciężarowe (N2, N3) oraz pojazdy Euro 0-4 | nie |
Grenoble | 02.05.2019 | stale | samochody ciężarowe, lekkie pojazdy użytkowe oraz pojazdy z naklejką 3, 4, 5 | tak |
Lille | 01.01.2025 | stale | samochody ciężarowe i dostawcze z naklejką 4, 5 i bez naklejki | tak |
Limoges | 01.01.2025 | stale | pojazdy bez naklejki oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) | nie |
Saint-Étienne | 31.01.2022 | stale | pojazdy bez naklejki oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) | tak |
Lyon | 01.10.2020 | stale | pojazdy bez naklejki lub z naklejką 4, 5 oraz samochody dostawcze (N1) i samochody ciężarowe (N2,N3) bez naklejki lub z naklejką 3, 4, 5 | tak |
Marsylia | 01.09.2022 | stale | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 | tak |
Tunel Mont Blanc | 01.10.2020 | stale | samochody ciężarowe (N2, N3) oraz pojazdy Euro 0-4 | nie |
Nicea | 31.01.2022 | stale | samochody ciężarowe (N2,N3), minibusy (M2) i autokary (M3) bez naklejki lub z naklejką 3, 4, 5 oraz samochody osobowe, kempingowe (M1) i dostawcze (N1) bez naklejki lub z naklejką 4, 5 | tak |
Paryż | 01.09.2015 | w dni robocze od 8:00 do 20:00, a dla pojazdów ciężarowych także w weekendy i święta | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 | tak |
Reims | 01.09.2021 | stale | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 | nie |
Rouen | 01.07.2021 | stale | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 | nie |
Strasburg | 01.09.2018 | stale | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 3, 4, 5 | tak |
Tuluza | 01.12.2021 | stale | pojazdy bez naklejki oraz z naklejką 4, 5 | tak |
Jak widać w powyższej tabeli, niektóre z miast, oprócz stałej strefy niskoemisyjnej, posiadają także wydzielone strefy tymczasowe, które aktywowane są w przypadku przekroczenia limitu zanieczyszczeń na danym obszarze.
Jak od każdej reguły – istnieją także wyjątki w postaci pojazdów, których nie obowiązują zakazy związane ze strefą niskiej emisji. W zależności od konkretnej strefy są to pojazdy takie jak ambulans, policja, straż pożarna, wojsko, służba celna, pługi śnieżne, maszyny robocze czy śmieciarki. Zdarza się, że gdzieniegdzie zakazy nie dotyczą także mieszkańców i ich gości.
Warto przed podróżą dokładnie poznać przepisy obowiązujące w strefie ekologicznej, do której zamierzamy wjechać, ponieważ mandaty mogą wynosić od 68 do nawet 450 €, a w przypadku tuneli aż 750 €! Mamy nadzieję, że dzięki tym wszystkim informacjom Wasza podróż przebiegnie sprawnie i bez przykrych niespodzianek.
Źródła:
https://www.france.fr/en/holiday-prep/crit-air-anti-pollution-vehicle-sticker
https://www.certificat-air.gouv.fr
https://www.ecologie.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair
https://www.autoroutes.sanef.com
https://www.sftrf.fr/tarifs-tunnel/
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000047074538
https://www.peripheriquenord.com/produits/tarif-au-passage/
https://www.tunnelsprado.com/tarifs
https://voyage.aprr.fr/sites/default/files/2024-02/TARIFS_TML_2024.pdf
https://www.pontsnormandietancarville.fr/les-tarifs/
https://la.charente-maritime.fr/routes-transports/tarifs-pont-re/tarifs-dun-aller-retour
https://www.leviaducdemillau.com/home/tarifs-du-peage.html
https://www.vintrica.com/en/e-vignette/france/
https://www.bison-fute.gouv.fr/zones-a-faibles-emissions-mobilite.html