Strefy i plakietki ekologiczne w Niemczech

Strefy i plakietki ekologiczne w Niemczech

Oceń ten wpis

Ekologia oraz wpływ zanieczyszczeń powietrza na naszą planetę to temat, który znajduje się obecnie na językach całego świata. Wiele krajów – w tym Niemcy – już dawno podjęło kroki, mające na celu minimalizowanie wpływu szkodliwej działalności człowieka na środowisko. Jednym z nich było wprowadzenie przez naszych zachodnich sąsiadów stref ekologicznych oraz związanych z nimi plakietek. Celem tych działań była poprawa jakości miejskiego powietrza w największych miastach w Niemczech. W tym artykule dowiesz się, gdzie wymagane są plakietki ekologiczne, co grozi za brak ich posiadania oraz inne, praktyczne wskazówki, które warto wziąć pod uwagę podróżując samochodem do Niemiec. 

Umweltzone – niemieckie strefy niskoemisyjne 

Pierwszą strefę ekologiczną w Niemczech (Umweltzone) wprowadzono w Berlinie w 2008 roku. Następnie, stopniowo, do Berlina zaczęły dołączać inne niemieckie miasta, początkowo ograniczając możliwość wjazdu pojazdom z plakietkami 2, 3 oraz 4. Ograniczenia z biegiem lat zmieniały się, wykluczając kolejne, bardziej szkodliwe dla środowiska pojazdy. Obecnie warunkiem wjazdu do największych niemieckich miast jest posiadanie na przedniej szybie samochodu nalepki ekologicznej Euro 4

Warto wiedzieć, jak wygląda znak Umweltzone, który informuje nas o tym, że wjeżdżamy do strefy niskoemisyjnej:

O końcu takiej strefy informuje nas natomiast następujący znak drogowy:

Obecnie w Niemczech istnieją 52 strefy niskoemisyjne, które obejmują ponad 70 miast. Poniżej znajdziesz szczegółowy wykaz stref w różnych niemieckich landach.

  • Badenia-Wirtembergia
    • Freiburg
    • Ludwigsburg i okolice (Asperg, Bietigheim-Bissingen, Freiberg, Ingersheim, Kornwestheim, Ludwigsburg, Markgröningen, Möglingen, Pleidelsheim, Remseck am Neckar, Tamm)
    • Mannheim
    • Mühlacker
    • Pforzheim
    • Reutlingen
    • Stuttgart
    • Tybinga
    • Ulm
  • Bawaria
    • Augsburg
    • Monachium
    • Neu-Ulm
    • Regensburg
  • Berlin

 

  • Brema
  • Hesja
    • Darmstadt
    • Frankfurt nad Menem
    • Limburg an der Lahn
    • Marburg
    • Offenbach
    • Wiesbaden
  • Dolna Saksonia
    • Osnabrück
  • Nadrenia Północna-Westfalia
    • Akwizgran
    • Bonn
    • Dinslaken
    • Düsseldorf
    • Eschweiler
    • Hagen
    • Krefeld
    • Kolonia
    • Langenfeld
    • Mönchengladbach
    • Münster
    • Neuss
    • Overath
    • Remscheid
    • Siegen
    • Wuppertal
    • Zagłębie Ruhry (Bochum, Bottrop, Castrop-Rauxel, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Gladbeck, Herne, Herten, Mülheim, Oberhausen, Recklinghausen)
  • Nadrenia-Palatynat
    • Moguncja
  • Saksonia
    • Lipsk
  • Saksonia-Anhalt
    • Halle (Saale)
    • Magdeburg

Europejskie normy emisji spalin 

Niemieckie plakietki upoważniające do wjazdu na teren Umweltzone, bazują na europejskich standardach emisji spalin. Obecnie wyróżniamy 6 norm: Euro 1, 2, 3, 4, 5 oraz 6. Standardy te zostały opracowane w celu określenia maksymalnego dopuszczalnego poziomu emisji tlenków azotu, węglowodorów, tlenków węgla oraz cząsteczek stałych. Każda następna norma zaostrza limity względem swojej poprzedniczki. Obecnie trwają prace Komisji Europejskiej nad nową normą Euro 7. Poniżej przedstawiamy limity emisji poszczególnych składników spalin według europejskich norm.

Normy dla pojazdów osobowych z silnikiem benzynowym:

 

emisja /

norma i rok jej wprowadzenia

Euro 1

(1993)

Euro 2

(1997)

Euro 3

(2001)

Euro 4

(2006)

Euro 5

(2011)

Euro 6

(2015)

CO (tlenek węgla) [g/km] 2,72 2,2 2,3 1 1 1
HC (węglowodory) [g/km] 0,2 0,1 0,1 0,1
NOx (tlenki azotu) [g/km] 0,15 0,08 0,06 0,06
HC + NOx (węglowodory + tlenki azotu) [g/km] 0,97 0,5
PM (pył; masa cząstek stałych) [g/km] 0,005 0,005
PN (liczba cząstek stałych) [#/km] 6.0 x 1011

 

Normy dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym (diesel):

 

emisja /

norma i rok jej wprowadzenia

Euro 1

(1993)

Euro 2

(1997)

Euro 3

(2001)

Euro 4

(2006)

Euro 5

(2011)

Euro 6

(2015)

CO (tlenek węgla) [g/km] 2,72 1 0,64 0,5 0,5 0,5
NOx (tlenki azotu) [g/km] 0,5 0,25 0,18 0,08
HC + NOx (węglowodory + tlenki azotu) [g/km] 0,97 0,7 0,56 0,3 0,23 0,17
PM (pył; masa cząstek stałych) [g/km] 0,14 0,08 0,05 0,025 0,005 0,005
PN (liczba cząstek stałych) [#/km] 6.0 x 1011 6.0 x 1011

 

Plakietki i opłaty ekologiczne w Niemczech

W oparciu o powyższe normy europejskie, istnieją 3 rodzaje niemieckich nalepek ekologicznych, które określają, jakie standardy emisji spalin posiada dany pojazd:

     

 

Obecnie w sprzedaży nie ma już naklejek Euro 2, a wyrabianie plakietki Euro 3 nie ma większego sensu – do niemal wszystkich stref ekologicznych bowiem można wjechać jedynie posiadając nalepkę Euro 4. Jedyną strefą ekologiczną w Niemczech, która jeszcze dopuszcza wjazd samochodów z żółtą naklejką jest Umweltzone w mieście Neu-Ulm w Bawarii. 

Zieloną plakietkę mogą otrzymać nie tylko pojazdy spełniające normę Euro 4, ale również auta z normą Euro 3, posiadające dodatkowy filtr cząstek stałych. Wyjątek stanowią także autobusy i samochody ciężarowe spełniające normę Euro 2 – im również przysługuje zielona plakietka ekologiczna.

Co grozi za brak plakietki ekologicznej?

Za wjazd do Umweltzone bez nalepki Umweltplakette grozi grzywna w wysokości 100 Euro lub więcej – biorąc pod uwagę chociażby dodatkową opłatę manipulacyjną wynoszącą ok. 25 Euro. Brak plakietki ekologicznej może nas zatem kosztować ponad 500 zł. 

Dodatkowo, warto przed zakupem plakietki upewnić się, że jest ona wystawiona legalnie. Podrobiona plakietka traktowana jest bowiem jak podrobienie dokumentów i w związku z tym grozi za jej posiadanie odpowiedzialność karna nawet do 5 lat pozbawienia wolności! Sprzedażą legalnych plakietek ekologicznych w Polsce zajmuje się m.in. Polski Związek Motorowy, DEKRA Polska oraz Partnerskie Biura Rzeczoznawcze DEKRA. W Niemczech natomiast można je nabyć w stacjach diagnostycznych, autoryzowanych warsztatach samochodowych oraz w urzędach komunikacji. 

Czy każdy pojazd wjeżdżający do strefy ekologicznej musi posiadać zieloną plakietkę?

Okazuje się, że nie do końca. Istnieją pewne wyjątki, kiedy to pojazd nieposiadający upoważniającej go do wjazdu naklejki, może wjechać na teren strefy niskoemisyjnej. 

Bez plakietki lub z dowolną plakietką, do Umweltzone mogą wjeżdżać:

  • Bundeswehra, pogotowie ratunkowe, policja, straż pożarna, służby ochrony ludności oraz służby celne;
  • pojazdy pogotowia ratunkowego; 
  • maszyny robocze oraz ciągniki rolnicze i leśnicze;
  • dwu- i trójkołowe pojazdy silnikowe (motocykle, quady, motorowery itp.);
  • osoby posiadające niebieską kartę parkingową UE dla osób z niepełnosprawnością;
  • pojazdy sił wojskowych krajów należących do NATO podczas pełnienia służby;
  • samochody zabytkowe (w przypadku posiadania zagranicznych, żółtych tablic rejestracyjnych, użytkownik takiego pojazdu powinien posiadać międzynarodowo uznawane dokumenty, które potwierdzają status pojazdu zabytkowego).

Wskazówki dla podróżujących do Niemiec

Wybierając się w podróż samochodem osobowym nie musimy się szczególnie martwić o opłaty drogowe w Niemczech, ponieważ drogi i autostrady są bezpłatne dla samochodów osobowych oraz ciężarowych o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) do 7,5 tony. 

Od tej reguły istnieją oczywiście wyjątki, a mowa tu o dwóch, płatnych tunelach – Warnowquerung oraz Herrentunnel. Dla samochodów osobowych koszt przejazdu tunelem Warnowquerung to 3,80 Euro w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia oraz 4,70 Euro od 1 maja do 31 października. Za przejazd przez Herrentunnel natomiast obowiązuje stała opłata 2,10 Euro.

Opłaty drogowe w Niemczech dla samochodów ciężarowych

Opłaty za drogi w Niemczech są wymagane dla wszystkich pojazdów użytkowych oraz zestawów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita jest równa lub przekraczającą 7,5 tony. Wysokość opłaty ustalana jest na podstawie normy emisji spalin, kategorii wagowej pojazdu oraz liczby osi. 

Niemieckie przepisy drogowe

Podróżując samochodem osobowym w Niemczech, oczywiście należy bezwzględnie stosować się do przepisów drogowych, za ich złamanie bowiem grożą surowe mandaty. Przykładowo, za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym, możemy otrzymać karę nawet do 800 euro. Warto więc mieć na uwadze, że w terenie niezabudowanym ograniczenie prędkości dla samochodów osobowych wynosi 100 km/h, w zabudowanym natomiast 50 km/h. 

Nieco inaczej wygląda to na niemieckich autostradach – ograniczenie prędkości obowiązuje jedynie na około 40% z nich. Poczucie bezkarności może być jednak złudne, ponieważ istnieje zapis w prawie, który mówi o tym, że każdy kierowca powinien dostosować swoją prędkość do warunków panujących na drodze. 

Kierowców pojazdów ciężarowych obowiązują bardziej zaostrzone przepisy i mogą poruszać się po autostradach w Niemczech z prędkością do 80 km/h. W terenie niezabudowanym pojazdy z DMC do 7,5 tony obowiązuje ograniczenie wynoszące również 80 km/h, natomiast dla pojazdów powyżej 7,5 tony już tylko 60 km/h. 

Inne niż w Polsce są także ograniczenia dopuszczalnej ilości promili alkoholu w wydychanym powietrzu podczas prowadzenia samochodów. U kierujących pojazdami osobowymi limit wynosi do 0,5 promila. Warto wspomnieć jednak, że u osób posiadających prawo jazdy krócej niż 2 lata oraz kierowców zawodowych, jedyna dopuszczalna wartość to 0,0 promila. Kara wobec nich będzie więc egzekwowana nawet przy minimalnej obecności alkoholu w wydychanym powietrzu. 

Po przeczytaniu naszego artykułu wiecie już wszystko, co warto wiedzieć o strefach i plakietkach ekologicznych w Niemczech – pozostało tylko zaplanować podróż i ruszać w drogę! Nie wymaga ona większych przygotowań dotyczących opłat drogowych, szczególnie jeśli wybieracie się na północ Niemiec. Jeżeli jednak jesteście mieszkańcami południowej części naszego kraju, a celem podróży jest południe Niemiec, najprawdopodobniej czeka Was trasa przez Czechy, gdzie obowiązują opłaty za autostrady. Warto w takim przypadku pamiętać o zakupie winiety do Czech – w prosty i szybki sposób można to zrobić za pośrednictwem serwisów internetowych, takich jak winiety-online.pl. Nie pozostało nam już zatem nic innego, jak tylko życzyć Wam szerokiej drogi!

Źródła:

https://gis.uba.de/website/umweltzonen#uwz

https://eur-lex.europa.eu/

https://climate.ec.europa.eu/

https://www.bmuv.de/themen/luft/umweltzonen-und-umweltplakette

https://www.berlin.de/sen/uvk/umwelt/luft/luftreinhaltung/umweltzone/

https://www.gesetze-im-internet.de

https://www.toll-collect.de/pl/toll_collect/rund_um_die_maut/mautpflichtige_fahrzeuge/mautpflichtige_fahrzeuge.html

https://www.toll-collect.de/pl/toll_collect/bezahlen/maut_tarife/p1745_mauttarife_12_2023.html

https://polen.diplo.de/

https://www.bussgeldkataloge.de/bussgeldtabelle/

https://www.deutschland.de/pl/

https://m.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/88285/2019092322144&Materialy-informacyjne-N-20.pdf

https://pl.wikipedia.org/wiki/Europejski_standard_emisji_spalin

Dodaj komentarz

Więcej artykułów i porad
Na czym polega ubezpieczenie mieszkania?

Na czym polega ubezpieczenie mieszkania?

Masz własne mieszkanie, ale do tej pory nie zastanawiałeś się nad polisą ochronną mienia? A może dopiero planujesz zakup nieruchomości i chcesz wiedzieć, na czym polega ubezpieczenie mieszkania? W tym artykule nieco przybliżymy tę kwestię i podpowiadamy, kiedy […]

więcej
Dopisanie współwłaściciela pojazdu – co warto wiedzieć?

Dopisanie współwłaściciela pojazdu – co warto wiedzieć?

Czy wiesz, że dopisanie współwłaściciela pojazdu to jeden ze znanych i skutecznych sposobów na obniżenie składki za obowiązkowe ubezpieczenie OC? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak przeprowadzić dopisanie współwłaściciela samochodu szybko i skutecznie. Sprawdź, jak napisać wniosek, […]

więcej
Gdzie znaleźć korzystną polisę na mieszkanie?

Gdzie znaleźć korzystną polisę na mieszkanie?

Zastanawiasz się, czy i dlaczego kupić ubezpieczenie mieszkania? W takim razie w tym artykule postaramy się rozwiać Twoje wątpliwości. Przybliżymy nieco kwestię, jakie są zalety posiadania polisy mieszkaniowej i wskażemy, co powinna ona zawierać. Poza wyjaśnieniem, dlaczego warto […]

więcej
Najtańsze ubezpieczenie OC Volkswagena Passata – ile może kosztować?

Najtańsze ubezpieczenie OC Volkswagena Passata – ile może kosztować?

Nawet osoby zupełnie niezainteresowane motoryzacją często rozpoznają Volkswagena Passata. Trudno się dziwić, ponieważ jest to auto chętnie sprowadzane z Europy Zachodniej, które stało się także obiektem żartów ze strony internautów. Passat dobrze sprzedaje się również na rynku pierwotnym […]

więcej