Wielu Polaków decyduje się na zakup używanych aut za granicą, ponieważ taka transakcja często okazuje się bardziej opłacalna. Z których krajów warto przywieźć pojazd z rynku wtórnego? Wyjaśniamy, czy warto ściągać auta ze Szwajcarii i z jakimi opłatami się to wiąże!
SPIS TREŚCI
Chociaż do Polski każdego roku trafiają tysiące samochodów zza granicy, nie każdemu udaje się rzeczywiście skorzystać na tej transakcji. W tym celu szczególnie często wyjeżdża się do m.in. Niemiec, Austrii, Holandii, a także Szwajcarii. Nawet jeśli znajdzie się niezwykle opłacalną ofertę, należy pamiętać jeszcze o kosztach związanych z samą podróżą, transportem, formalnościami itp. Dowiedz się, czy warto ściągać auta ze Szwajcarii i z jakimi opłatami się to wiąże!
Czy warto ściągać auta ze Szwajcarii?
Wyjazd poza granice kraju w celu zakupu auta wielu osobom wydaje się sporym utrudnieniem i niepotrzebnym zachodem. Rzeczywiście, taka wyprawa może sprawić, że nawet bardzo zdeterminowany kierowca zacznie się zastanawiać, czy warto ściągać auta ze Szwajcarii. Okazuje się jednak, że kraj ten nie bez powodu jest uznawany za jeden z najlepszych, jeśli chodzi o zakup używanych aut.
Szwajcarzy nie lubią jeździć „starymi” samochodami, dlatego pojazdy znacznie szybciej tracą u nich na wartości. Co więcej, wiele elementów wyposażenia uznawanych u nas za luksusowe są tam uznawane za standard i nie windują ceny. Przy tym wzorowy stan dróg, stosunkowo niski odsetek wypadków oraz stereotypowy perfekcjonizm mieszkańców sprawiają, że większość używanych pojazdów jest we wzorowym stanie. Co ciekawe, Szwajcarzy nie przepadają również za formalnościami, dlatego proces zakupu używanego auta jest jeszcze prostszy niż w Polsce.
Na minus oczywiście trzeba zaliczyć wszelkie koszty związane z całym procesem. Nabywca musi m.in. wykupić ubezpieczenie OC, które jest jednym z najdroższych w Europie. Przed wyjazdem należy wykonać uważne obliczenia, by sprawdzić, czy wyjazd nie okaże się zbyt kosztowny.
Auto ze Szwajcarii – z jakimi formalnościami i opłatami wiąże się ściągnięcie?
Transakcje z udziałem używanych pojazdów w Szwajcarii przebiegają nieco inaczej niż w Polsce. Umowa kupna-sprzedaży nie jest wymagana w urzędach, dlatego należy przygotować ją we własnym zakresie – bez niej nie będzie można zarejestrować auta po powrocie do kraju. Powinna być napisana w języku niemieckim lub francuskim. Po udanej transakcji sprzedawca wydaje dowód rejestracyjny i kluczyki, po czym musi wyrejestrować auto w urzędzie oraz zdać rejestracje. Kupujący ma obowiązek zarejestrować pojazd na siebie, płacąc za dowód tymczasowy oraz specjalne tablice wywozowe. Na nowego właściciela nie przechodzą oczywiście żadne dodatkowe polisy, jak np. ubezpieczenia NNW czy Assistance.
Jeżeli pojazd ma więcej niż 10 lat, można nim wrócić do Polski tylko wtedy, gdy zostanie dopuszczony do ruchu. W tym celu trzeba sprawdzić go w uprawnionej stacji kontrolnej. Następnie należy wykupić obowiązkowe ubezpieczenie. Urząd wskazuje odpowiednie towarzystwo. Bardzo ważne jest, by postarać się zakupić pojazd pomiędzy 16. a 25. dniem miesiąca. Wtedy można liczyć na najtańsze OC, na okres dwóch tygodni. W przeciwnym razie trzeba zapłacić za bardzo drogą polisę na 35 dni. Niektórzy kupują także krótkoterminowe ubezpieczenie AC.
Kolejną ważną kwestią jest cło. To, czy trzeba je zapłacić, jest zależne od pochodzenia auta. Jeśli posiada świadectwo EUE-1, oznaczające produkcję na terenie Unii Europejskiej, nie ma tego obowiązku. W komisach uzyskuje się je od razu, osoby prywatne mogą jednak go nie mieć. Wtedy należy udać się po nie do najbliższego dealera, podając numer VIN. Jeśli jednak nie udało się zdobyć tego dokumentu lub auto nie zostało wyprodukowane w UE, trzeba uiścić opłatę w wysokości 10% wartości pojazdu.
Ostatnim obciążeniem jest podatek VAT. Polacy mogą uregulować go w dowolnym kraju Unii Europejskiej. Co ciekawe, jeśli zrobi się to na granicy z Niemcami, zapłaci się jedynie 19%, a jeśli w Polsce – 23%. Co więcej, w ojczyźnie wartość auta może być obliczona według cen obowiązujących na naszym rynku, co zwykle wypada mniej korzystnie. Wtedy potrzebna może okazać się wycena rzeczoznawcy, za którą jednak też trzeba zapłacić.
Jak znaleźć najlepsze ubezpieczenie na samochód sprowadzony ze Szwajcarii?
Po sprowadzeniu samochodu ze Szwajcarii należy jeszcze oczywiście zarejestrować je w Polsce oraz ubezpieczyć. Po tylu wydatkach każdemu zależy na tym, by znaleźć możliwie najbardziej opłacalny pakiet polis. Nie wszyscy będą jednak rezygnować z dodatkowych świadczeń, np. ubezpieczenia Assistance. W jaki sposób można odszukać najlepszą ofertę? Przychodzimy z pomocą! Wszystko, co trzeba zrobić, to wypełnić jedynie krótki formularz online, wpisując podstawowe dane kierowcy oraz pojazdu. Po tym w kilka chwil uzyska się zestawienie propozycji od znanych ubezpieczalni. Nasz kalkulator OC wylicza ceny składek, dlatego od razu można porównać ze sobą najbardziej opłacalne warianty. W ten sposób da się zaoszczędzić nawet kilkaset złotych!
Każdy kierowca powinien sam ocenić, czy warto ściągać auta ze Szwajcarii. Odpowiednia oferta i rozsądnie zorganizowany wyjazd mogą jednak przynieść naprawdę wiele korzyści, dlatego na pewno warto spróbować. Zadbaj o gruntowne przygotowanie, a w Polsce będziesz już tylko cieszyć się z udanego zakupu!
Sprawdź również: