Kolor lakieru a numer VIN – jak uzyskać informację o fabrycznej powłoce?

Kolor lakieru a numer VIN – jak uzyskać informację o fabrycznej powłoce?

Kalkulator OC
Zauważyłeś odpryski na karoserii, ale nie masz pojęcia, jaki dokładnie odcień ma Twoje auto? A może chcesz kupić używany samochód i masz podejrzenia, że było malowane? Podczas przeglądu można uzyskać także informacje o fabrycznej, oryginalnej powłoce. Wyjaśniamy, jak mają się do siebie kolor lakieru a numer VIN! 

Numer nadwozia zawiera wiele ważnych informacji o pojeździe. Pozwala zidentyfikować m.in. producenta, numer seryjny, rok produkcji czy miejsce montażu. W kodzie ukryty jest też konkretny odcień lakieru. Wiedza ta może przydać się w wielu różnych sytuacjach, dlatego warto znać sposób na jego odszyfrowanie. Dowiedz się, jak go sprawdzić!

Numer VIN – z czego się składa?

VIN to numer identyfikacyjny pojazdu (ang. Vehicle Identification Number). Kody VIN nadawane przez producentów samochodów są ustandaryzowane zgodnie z europejską normą ISO-3779.

Co składa się na VIN? Jest to ciąg 17 znaków, podzielonych na 3 segmenty:

  • WMI (World Manufacturer Identifier) który określa region produkcji i nazwę producenta (3 znaki),
  • VDS (Vehicle Descriptor Section) który określa typ pojazdu (6 znaków),
  • VIS (Vehicle Identifier Section) który określa parametry danego pojazdu (8 znaków).

Pierwsze pole, WMI, jest z góry określone zgodnie z przyjętymi normami. W polach VDS oraz VIS znajdują się dokładne informacje na temat pojazdu, takie jak rodzaj nadwozia, typ silnika, rok produkcji czy oznaczenie fabryki. Tutaj producent ma dowolność zapisu.

Kod lakieru po VIN – gdzie znajdę oznaczenie koloru lakieru?

Numer VIN można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym samochodu, w polu oznaczonym literą E. Może być wybity w wybranym miejscu na karoserii lub podwoziu, bądź na specjalnej tabliczce, przykręconej do niewidocznego elementu. Może być również zapisany w książeczce serwisowej.

Różni producenci będą w odmienny sposób zapisywać kod koloru karoserii pojazdu, na przykład:

  • Dla samochodów marki BMW producent zapisuje kolor lakieru pełną nazwą, którą można znaleźć na tabliczce,
  • U Mercedesów kod koloru to trzycyfrowa liczba,
  • Renault – kod koloru składa się z 5 znaków, przy czym pierwsze dwa to „TE”, a trzy następne oznaczają sam kolor. Lista kolorów w formacie PDF jest dostępna w Internecie.
  • Volkswagen – kod koloru rozpoczyna się od litery „L”. Podobnie, jak w przypadku Renault, lista kolorów dostępna jest w Internecie, np. pod adresem paintref.com/paintref/index.shtml.

W którym miejscu znajduje się kod lakieru? Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Każdy producent w inny sposób koduje te informacje. Najczęściej umieszczany jest:

  • na słupku bocznym od strony kierowcy,
  • pod maską,
  • pod klapką wlewu paliwa,
  • we wnętrzu  bagażnika,
  • na drzwiach kierowcy.

Niestety, producenci samochodów umieszczają tabliczki z numerem VIN w różnych miejscach pojazdu; do tego zwykle marki stosują własne, patentowane palety barw. Odszyfrowanie tego kodu jest możliwe tylko przy pomocy specjalnego programu lub na podstawie wzornika.

Kiedy sprawdza się kolor lakieru po VIN? Może się zdarzyć, że mocno przetrze się bok pojazdu lub ktoś zarysuje auto na parkingu i ucieknie. Osoby posiadające ubezpieczenie AC nie zawsze chcą z niego skorzystać w takich sytuacjach, bo wolą na własną rękę naprawić szkodę. Wtedy u lakiernika będzie potrzebny im konkretny kod lakieru.

Kolor lakieru a numer VIN – gdzie można znaleźć kod?

W przypadku, gdy dojdzie do kolizji i samochód ma zostać naprawiony za ubezpieczenie OC sprawcy, takie informacje również będą przydatne. W takich okolicznościach będą raczej automatycznie sprawdzone w serwisie – większość mechaników posiada specjalne programy do ich dekodowania.

Czasem przed kupnem używanego samochodu można mieć też podejrzenia, że sprzedawca nie jest do końca szczery. Mógł np. zataić informacje o wypadku czy stłuczce, przy której wykonał naprawy na własną rękę, wykorzystując tańszy zamiennik lakieru. Sprawdzenie oryginalnego odcienia w numerze VIN pomaga zdemaskować takie manipulacje. Jeśli nie odkryje się w porę złej przeszłości auta, ma się znacznie mniejsze szanse na korzystne, najtańsze OC.

Nie mogę odczytać kodu lakieru z numeru VIN – co robić?

Co robić, jeśli chcemy sprawdzić kolor lakieru po numerze VIN, ale mamy trudności z jego odczytaniem? W tym celu najlepiej jest udać się do autoryzowanego serwisu marki, by go rozkodować. Przy okazji otrzyma się kod barwy i jego pełną nazwę, więc ma się stuprocentową pewność, ze samochód zostanie wylakierowany dokładnie tym samym odcieniem.

Pomóc mogą także niektóre punkty naprawy i mechanicy. W niektórych towarzystwach, w ramach ubezpieczenia Assistance można skorzystać z infolinii, na której specjaliści doradzą co robić i gdzie można znaleźć w okolicy odpowiednie miejsce. W Sieci da się znaleźć również strony umożliwiające rozszyfrowanie numeru VIN – za darmo lub za stosowną opłatą.

Lakierowanie samochodu a ubezpieczenie

Lakierowanie samochodu a ubezpieczenie

Jeśli nie chce się mieć żadnych kłopotów z lakierowaniem pojazdu, warto zainwestować w dobre ubezpieczenie. Przyda się szczególnie wtedy, gdy kupiło się używane auto. Na KioskPolis.pl można znaleźć je nawet w kilkanaście minut! Dzięki naszej pomocy szybko wybierzesz i kupisz proste, podstawowe OC, a także pakiety zawierające dodatkowo ubezpieczenia NNW, AC czy Assistance. Wypełnij krótki, przejrzysty formularz, a w mniej niż minutę otrzymasz zestawienie najlepszych ofert od znanych ubezpieczalni. Nasz kalkulator OC AC, wykorzystując wpisane przez Ciebie dane, od razu obliczy ceny składek, dlatego możesz w pełni odpowiedzialnie wybrać najbardziej opłacalną opcję.

Świadomość tego, jak mają się do siebie kolor lakieru a numer VIN, jest bardzo przydatna. Zamienniki czy źle dobrany odcień mogą oszpecić pojazd. Jeśli musisz szybko sprawdzić kod barwy nałożonej na karoserię Twojego auta, poproś o pomoc specjalistów!

Renata Bardyś

Renata Bardyś

Renata Bardyś – praca jako agent ubezpieczeniowy miała być tylko epizodem, ale stała się jej sposobem na życie. Już w pierwszym roku swojej kariery odkryła, że ma smykałkę do wyszukiwania najtańszych polis. Prywatnie lubi podróżować – zawsze z odpowiednim ubezpieczeniem turystycznym i czyta co najmniej 26 książek rocznie.

Dodaj komentarz

Więcej artykułów i porad

Jazda bez zapiętych pasów – jaka kara za nią grozi?

Jazda bez zapiętych pasów – jaka kara za nią grozi?

Chociaż zapięcie pasów jest absolutnie podstawową zasadą bezpieczeństwa podczas jazdy, wiele osób i tak ją ignoruje. Pośpiech, zapominalstwo czy pobłażliwość mogą doprowadzić do tragedii. Z tego względu tak skrajna nieodpowiedzialność jest surowo karana. Wyjaśniamy, z jakimi konsekwencjami wiąże […]

więcej
Jak wycofać pojazd z ruchu w dobie koronawirusa?

Jak wycofać pojazd z ruchu w dobie koronawirusa?

Każdy polski kierowca, zgodnie z prawem, musi wykupić na swój samochód ubezpieczenie OC. Jest zobowiązany do uregulowania składki nawet wtedy, gdy pojazd stoi zupełnie nieużywany. W wielu przypadkach jest to ewidentna strata pieniędzy. Co mają zrobić przedsiębiorcy z […]

więcej
Zderzenie z dzikim zwierzęciem – kto zapłaci odszkodowanie?

Zderzenie z dzikim zwierzęciem – kto zapłaci odszkodowanie?

Mieszkańcy terenów wiejskich z pewnością znają uczucie niepewności, które towarzyszy im za każdym razem, gdy przejeżdżają przez las. O zderzenie z dzikiem czy sarną naprawdę nietrudno. Wystarczy bowiem chwila nieuwagi, a nieostrożne zwierzę znajdzie się tuż pod kołami, […]

więcej
Ubezpieczenie opon – wszystko, co musisz o nim wiedzieć!

Ubezpieczenie opon – wszystko, co musisz o nim wiedzieć!

Koła są jednymi z najbardziej eksploatowanych elementów pojazdu. Z tego względu są szczególnie narażone na usterki. Ogumienie jest kosztowne, a w każdej chwili może się przebić, odkształcić czy przeciąć. Z tego powodu jednym z najczęściej dokupowanych pakietów jest […]

więcej