Klimatyzacja samochodowa – jak działa i jak jej używać?

Klimatyzacja samochodowa – jak działa i jak jej używać?

Oceń ten wpis

Jeszcze kilkanaście lat temu klimatyzacja samochodowa dostępna była tylko w najbardziej luksusowych autach klasy premium, dzisiaj stanowi standardowe wyposażenie niemal wszystkich modeli samochodów. Dzięki niej nawet w największe upały podróż może być naprawdę przyjemna i komfortowa. Co ciekawe, z klimatyzacji w aucie możesz korzystać nie tylko latem – przydaje się również w pozostałe miesiące w roku. Pamiętaj jednak, że robiąc to nieprawidłowo, narażasz się na problemy ze zdrowiem.

Co to jest klimatyzacja w samochodzie?

Historia klimatyzacji samochodowej sięga lat trzydziestych XX wieku. Wtedy to w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto pierwsze prace nad nią. Na pierwszy w pełni funkcjonalny system klimatyzacji trzeba jednak było trochę poczekać – zamontowano go dopiero w latach pięćdziesiątych. Europejscy użytkownicy aut musieli być cierpliwi znacznie dłużej – w niektórych modelach samochodów produkowanych przez europejskie koncerny motoryzacyjne układ klimatyzacji zaczął być montowany dopiero w latach dziewięćdziesiątych minionego wieku.

Klimatyzacja samochodowa ma za zadanie zapewnić niską temperaturę w kabinie auta w upalne dni. Przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa – kierowca, który prowadzi rozgrzane auto szybciej się męczy, a jego zdolność koncentracji znacznie się zmniejsza. Układ klimatyzacji samochodowej jest stosunkowo prosty, a zasada jego działania nie należy do zbytnio skomplikowanych.

Rodzaje klimatyzacji w aucie

Producenci samochodów osobowych proponują dzisiaj dwa rodzaje klimatyzacji samochodowej. Kupując auto, do wyboru masz modele wyposażone w klimatyzację manualną albo elektroniczną, która popularnie nazywana jest klimatronik. W przypadku pierwszej temperaturę, moc i kierunek ustawiasz samodzielnie, w przypadku drugiej wszystkie parametry są ustawiane za pomocą układu elektronicznego.

Manualna klimatyzacja w samochodzie posiada bardzo prosty panel sterowania – składa się on tylko z przycisku do jej uruchomienia. Może on być oznaczony litrami A/C albo symbolem gwiazdki. Obsługa klimatyzacji manualnej jest bardzo prosta, ale ustawienie optymalnych parametrów może wymagać wykonania kilku manewrów pokrętłem – temperatura nawiewu chłodzącego w przypadku klimatyzacji manualnej jest bowiem cały czas taka sama. Zasada klimatyzacji elektronicznej jest zupełnie inna – parametry systemu chłodzącego są dobierane w sposób automatyczny – Twoim zadaniem jest więc jedynie ustawienie temperatury, jaką chcesz mieć w kabinie auta. Po włączeniu system klimatyzacji, korzystając z czujników analizujących między innymi temperaturę nawiewu przy nogach i w kanale, który zasysa świeże powietrze, dobiera parametry tak, aby we wnętrzu kabiny cały czas panowały takie same warunki. W bardziej zaawansowanych systemach klimatyzacji wykorzystywany jest też zewnętrzny czujnik, który bada stężenia szkodliwych związków w spalinach – gdy jest ono wysokie, sprawia on, że układ chłodzący samoczynnie zaczyna pracować w zamkniętym obiegu powietrza, dzięki temu podróżujące autem osoby mają zapewniony komfort oddychania na wysokim poziomie.

W droższych modelach aut stosowane są jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania. W tym przypadku elektroniczna klimatyzacja w aucie jest podzielona na strefy, co oznacza, że w poszczególnych częściach pojazdu można ustawić kilka działających niezależnie od siebie nawiewów. W przypadku klimatyzacji jednofazowej temperatura w całej kabinie będzie identyczna, przy dwufazowej inna może być z przodu, a inna z tyłu samochodu, zaś przy trójfazowej dla każdej podróżującej osoby temperaturę można ustawić oddzielnie.

Jak działa klimatyzacja w samochodzie?

Wiesz już, jakie są rodzaje klimatyzacji samochodowej, czas więc dowiedzieć się, jak działa klimatyzacja w samochodzie. System klimatyzacji jest stosunkowo prosty i składa się z kilku elementów. Są to:

  • Kompresor zwany także sprężarką. Jest najważniejszym elementem układu klimatyzacji, dzięki niemu czynnik chłodzący może krążyć po układzie. Sprężarka napędzana jest paskiem klinowym.
  • Skraplacz odpowiedzialny jest za odprowadzanie ciepła z czynnika chłodzącego. W skraplaczu następuje też jego zmiana ze stanu ciekłego w gazowy.
  • Osuszacz. Usuwa wilgoć nie tylko z czynnika chłodzącego, ale także z oleju znajdującego się w sprężarce.
  • Parownik służy do chłodzenia powietrza napływającego do układu klimatyzacji z kabiny auta. Schłodzone powietrze jest następnie przy pomocy wentylatora nadmuchiwane do wnętrza pojazdu.
  • Zawór rozprężny. Odpowiada za prawidłowe ciśnienie i temperaturę czynnika chłodzącego.

Jak działa klimatyzacja samochodowa? Napędzany paskiem klinowym kompresor zwiększa ciśnienie i temperaturę czynnika chłodzącego, który trafia do osuszacza, przechodząc przez chłodnicę. Następnie kierowany jest do zaworu rozprężnego, przez który trafia do parownika. Na tym etapie następuje zmiana stanu ciekłego w gazowy oraz spadek temperatury czynnika chłodzącego. W efekcie powietrze, które przez niego przechodzi jest schładzane – wystarczy włączyć klimatyzację, aby za pomocą wentylatora z wiatrakiem zostało skierowane do kabiny samochodu.

Klimatyzacja samochodowa – co ile napełniać?

Na ile starcza klimatyzacja w samochodzie – to pytanie pada naprawdę bardzo często. W systemach klimatyzacji stosowany jest obecnie czynnik chłodniczy R1234yf, który zastąpił czynnik R134a. Uzupełnianie jego poziomu jest jednym z podstawowych zadań, jakie czekają Cię, gdy Twój samochód wyposażony jest w klimatyzację. Jego ubytek w nawet najbardziej szczelnym układzie klimatyzacji może wynieść od dziesięciu do nawet piętnastu procent w ciągu roku – oznacza to, że jego poziom należy uzupełniać przynajmniej raz na dwa lata.

Jaka temperatura klimatyzacji w aucie?

Przyczyną przeziębienia, zapalenia zatok czy bólu gardła najczęściej jest szok termiczny, który przeżywasz, przechodząc z upału w chłód i na odwrót. Jak używać klimatyzacji samochodowej, aby nie zaszkodzić sobie i pasażerom? Przede wszystkim pamiętaj o tym, aby różnica między temperaturą z nawiewu, a tą która płynie z zewnątrz nie była większa niż pięć stopni Celsjusza. Jeśli chcesz prawidłowo korzystać z klimatyzacji w aucie, stosuj też zasadę pięciu minut. Mówi ona o tym, że klimatyzację należy wyłączyć na pięć minut przed dojechaniem do celu. Zadbaj też o obniżenie temperatury w aucie jeszcze przed wyruszeniem w podróż. Jeśli jest to możliwe, trzymaj samochód w garażu lub zacienionym miejscu. Zanim włączysz klimatyzację, otwórz wszystkie drzwi, aby temperatura w aucie była równa tej na zewnątrz, a temperaturę w kabinie ustawiaj stopniowo.

Klimatyzacja w samochodzie – jakie ciśnienie?

Na skuteczność i prawidłowe działanie układu klimatyzacji w samochodzie wpływa wiele czynników. Jednym z tych bardziej istotnych jest prawidłowe ciśnienie, od którego zależy właściwy poziom przepływu czynnika chłodzącego. Jakie więc powinno być ciśnienie w klimatyzacji samochodowej? W przypadku niskiego ciśnienia prawidłowe wskazania powinny wynosić od pół do trzech barów, po stronie wysokiego ciśnienia wartość ta może wynosić od sześciu do siedemnastu barów. Jeżeli wskazania ciśnienia przekraczają podane wartości, może to świadczyć o awarii wentylatora, uszkodzeniu zaworu rozprężnego czy o konieczności wymiany osuszacza.

Jeśli zadbałeś o układ klimatyzacji w swoim aucie, pomyśl także o jego ubezpieczeniu. Może Ci być potrzebne nie tylko ubezpieczenie OC, które w naszym kraju jest obowiązkowe dla wszystkich właścicieli samochodów. Rozważ też zalety posiadania ubezpieczenia AC. Wśród polis komunikacyjnych jest także ubezpieczenie assistance oraz ubezpieczenie NNW komunikacyjne. Narzędziem, które ułatwi Ci wybór najlepszej polisy jest porównywarka OC AC, z której można skorzystać za darmo.

Damian Grądzki

Damian Grądzki

Damian Grądzki – redaktor i copywriter z wieloletnim doświadczeniem, pasjonat motoryzacji, aktywnie zainteresowany branżą ubezpieczeń. Publikuje na KioskPolis porady, rankingi i artykuły stricte związane z ubezpieczeniami i wszystkim, co ich dotyczy oraz co bezpośrednio kreuje „ubezpieczeniową i polisową rzeczywistość”.

Dodaj komentarz

Więcej artykułów i porad
Holowanie samochodu za granicą – sprawdź, co musisz o nim wiedzieć!

Holowanie samochodu za granicą – sprawdź, co musisz o nim wiedzieć!

Wypadek czy awaria pojazdu w obcym kraju to ogromny stres i duże kłopoty. Jeśli nie posiada się odpowiedniej polisy, można narazić się na bardzo duże wydatki. Wyjaśniamy, jak wygląda holowanie samochodu za granicą oraz radzimy, jak najlepiej zabezpieczyć […]

więcej
Ubezpieczenie roweru – co powinno zawierać?

Ubezpieczenie roweru – co powinno zawierać?

Jazda rowerem w ostatnich latach zyskuje coraz większą liczbę zwolenników. Taki środek lokomocji jest zdrowszy, tańszy w utrzymaniu oraz bardziej ekologiczny. Niestety, mimo wszystko stanowi także źródło potencjalnego zagrożenia dla osoby kierującej oraz innych uczestników ruchu. Ubezpieczenie roweru […]

więcej
Ubezpieczenie szyb – kiedy naprawa, a kiedy wymiana?

Ubezpieczenie szyb – kiedy naprawa, a kiedy wymiana?

Jeszcze kilka lat temu zupełnie nieznane, dziś zdobywa coraz większe uznanie kierowców. Mowa tu o ubezpieczeniu szyb samochodowych, które możesz dokupić do standardowej polisy komunikacyjnej lub nawet otrzymać w gratisie do kupionego OC. Zobacz, jak działa taka opcja […]

więcej
Gdzie na wakacje w maju?

Gdzie na wakacje w maju?

Europa, reszta świata, a może Polska. Zastanawiasz się, gdzie na wakacje w maju warto byłoby wybrać się w tym roku? Sprawdź nasze propozycje. Porównaj temperatury, ceny i zdecyduj, który kierunek jest dla Ciebie najlepszy. Dowiedz się także, jakie […]

więcej