BLS: czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód?

BLS: czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód?

5/5 - (Ocen: 3)

W marcu 2015 r. osiem krajowych zakładów ubezpieczeń podpisało umowę, która przewidywała wprowadzenie systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS). Z perspektywy ostatnich czterech lat można stwierdzić, że wspomniane rozwiązanie dobrze przyjęło się na krajowym rynku. Mimo tego niektórzy kierowcy nadal nie wiedzą na czym dokładnie polega system BLS i jakie są jego zalety. Właśnie dlatego postanowiliśmy pokrótce omówić zasady Bezpośredniej Likwidacji Szkód.

BLS to pomysł na zmianę podejścia do ubezpieczeń OC

BLS

Na wstępie warto wyjaśnić, że system BLS jest rozwiązaniem wprowadzonym z inicjatywy samych zakładów ubezpieczeń. Te instytucje opracowały system wprowadzający możliwość likwidacji szkody z OC przez zakład ubezpieczeń poszkodowanego, żeby zmniejszyć znaczenie składki jako czynnika decydującego o wyborze obowiązkowej polisy. Założenie wiodących ubezpieczycieli było takie, że kierowcy będą woleli zapłacić nieco wyższą składkę OC i skorzystać z możliwości solidnej likwidacji szkody przez samodzielnie wybrany zakład ubezpieczeń.
Pomimo ponad czteroletniego działania systemu BLS, wysokość składki ubezpieczenia OC nadal jest decydującym czynnikiem, który wpływa na wybór obowiązkowej polisy (zwłaszcza po podwyżkach z lat 2016 – 2017). Mimo tego krajowi ubezpieczyciele nadal wykorzystują system BLS, który wymaga od nich wzajemnego rozliczania nakładów na likwidację szkód.

Bezpośrednio zlikwidujemy tylko mniejsze szkody

System Bezpośredniej Likwidacji Szkód działa na podstawie cywilnoprawnego porozumienia zakładów ubezpieczeń. To porozumienie zakłada wymianę niezbędnych informacji i późniejszy zwrot kosztów naprawy samochodu przez zakład ubezpieczeniowy sprawcy (wypłacany ubezpieczycielowi poszkodowanego po naprawie).
Warto wiedzieć, że możliwość wypłaty odszkodowania przez zakład ubezpieczeniowy poszkodowanego kierowcy została ograniczona tylko do szkód na majątku (np. zniszczeń samochodu) o wartości nieprzekraczającej 30 000 zł. Co więcej, system BLS obejmuje tylko szkody wyrządzone na terenie Polski. Na Bezpośrednią Likwidację Szkód nie można liczyć także w sytuacji, gdy wypadek polegał na kolizji więcej niż dwóch pojazdów. Zakłady ubezpieczeń mogą dodatkowo wprowadzać własne ograniczenia związane z zastosowaniem systemu BLS. Warto wiedzieć, że niektóre firmy ubezpieczeniowe proponują swoim klientom bezpośrednią likwidację szkody tylko wtedy, gdy sprawca jest ubezpieczony w towarzystwie będącym członkiem opisywanego systemu.

Poszkodowany sam wybiera wariant likwidacji szkody

BLS

Dobrowolność jest bardzo ważną cechą systemu BLS. Polega ona na tym, że poszkodowana osoba sama decyduje, gdzie zgłosi szkodę komunikacyjną (do ubezpieczyciela, który sprzedał jej polisę OC, czy do ubezpieczyciela sprawcy wypadku). Właśnie dlatego OC z systemem BLS mogą śmiało wybierać również kierowcy niezamierzający używać tego rozwiązania. Warto wiedzieć, że opcja Bezpośredniej Likwidacji Szkód nie wpływa na zniżki OC, możliwość wynajmu samochodu zastępczego i holowania z miejsca wypadku oraz standard naprawy auta.

Ubezpieczenie z systemem BLS łatwo kupimy online

Warto wiedzieć, że począwszy od kwietnia 2015 r. do Systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód przystąpiły następujące zakłady ubezpieczeń: Aviva, Concordia, Ergo Hestia, Gothaer, Liberty Ubezpieczenia, PZU, UNIQA oraz Warta. Polis Liberty Ubezpieczenia nie znajdziemy już na rynku, ponieważ wspomniana firma została przejęta przez Grupę AXA. Obecnie AXA również należy do systemu BLS. Warto dodać, że Bezpośrednia Likwidacja Szkód jest dostępna również dla osób kupujących ubezpieczenia OC sprzedawane pod markami handlowymi Ergo Hestii (You Can Drive, MTU, MTU24, YU!) oraz Warty (HDI).
Zakup polisy OC z opcją BLS nie oznacza wyższej składki. Najtańsze OC z systemem Bezpośredniej Likwidacji Szkód może nam wskazać porównywarka OC. Każdy dobry kalkulator OC uwzględnia przynajmniej jedno obowiązkowe ubezpieczenie posiadające opcję Bezpośredniej Likwidacji Szkód.

Mikołaj Dedrys

Mikołaj Dedrys

Ukończył dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych rozpoczął zaraz po odebraniu dyplomu. W wolnym czasie pasjonat gier RPG oraz książek o tematyce historycznej.

Dodaj komentarz

Więcej artykułów i porad
Wgniecenia po gradobiciu – kiedy możesz ubiegać się o środki na naprawę?

Wgniecenia po gradobiciu – kiedy możesz ubiegać się o środki na naprawę?

Gwałtowne zjawiska atmosferyczne mogą niestety doprowadzić do uszkodzenia pojazdu zaparkowanego na zewnątrz. Zdarza się, że szkoda jest tak poważna, że kierowca nie jest w stanie naprawić jej z własnej kieszeni. Czy w takiej sytuacji można ubiegać się o […]

więcej
Rzeszów ubezpieczenie OC/AC – ile średnio zapłaci posiadacz samochodu w 2020?

Rzeszów ubezpieczenie OC/AC – ile średnio zapłaci posiadacz samochodu w 2020?

Od końca 2019 roku wszystko drożeje – w tym również polisy komunikacyjne. Według badań statystycznych, najmniej za auta podobno płaci się na Podkarpaciu. Sprawdziliśmy jakie są średnie składki za ubezpieczenie OC/AC w Rzeszowie! Szukasz właśnie polisy na nowy […]

więcej
Wycena samochodu przy wypłacaniu ubezpieczenia – co warto wiedzieć?

Wycena samochodu przy wypłacaniu ubezpieczenia – co warto wiedzieć?

Wysokość składki za ubezpieczenie samochodu jest zawsze zależna od wielu czynników. Jednym z nich jest wartość auta. Wyjaśniamy, w jaki sposób przebiegają wyceny samochodów oraz co zrobić w przypadku, gdy ubezpieczyciel w zaskakujący dla Ciebie sposób obliczył cenę […]

więcej
Wraki porzucone na parkingu – jak się ich pozbyć?

Wraki porzucone na parkingu – jak się ich pozbyć?

Liczba zarejestrowanych samochodów stale rośnie, a porzucony pojazd na prywatnej posesji przestaje być czymś wyjątkowym. Równocześnie pozbycie się takiego auta, nie jest wcale takie łatwe. Wpływ na to ma między innymi to, gdzie pojazd został porzucony. Łatwo można […]

więcej