BLS: czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód?

BLS: czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód?

5/5 - (Ocen: 3)

W marcu 2015 r. osiem krajowych zakładów ubezpieczeń podpisało umowę, która przewidywała wprowadzenie systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS). Z perspektywy ostatnich czterech lat można stwierdzić, że wspomniane rozwiązanie dobrze przyjęło się na krajowym rynku. Mimo tego niektórzy kierowcy nadal nie wiedzą na czym dokładnie polega system BLS i jakie są jego zalety. Właśnie dlatego postanowiliśmy pokrótce omówić zasady Bezpośredniej Likwidacji Szkód.

BLS to pomysł na zmianę podejścia do ubezpieczeń OC

BLS

Na wstępie warto wyjaśnić, że system BLS jest rozwiązaniem wprowadzonym z inicjatywy samych zakładów ubezpieczeń. Te instytucje opracowały system wprowadzający możliwość likwidacji szkody z OC przez zakład ubezpieczeń poszkodowanego, żeby zmniejszyć znaczenie składki jako czynnika decydującego o wyborze obowiązkowej polisy. Założenie wiodących ubezpieczycieli było takie, że kierowcy będą woleli zapłacić nieco wyższą składkę OC i skorzystać z możliwości solidnej likwidacji szkody przez samodzielnie wybrany zakład ubezpieczeń.
Pomimo ponad czteroletniego działania systemu BLS, wysokość składki ubezpieczenia OC nadal jest decydującym czynnikiem, który wpływa na wybór obowiązkowej polisy (zwłaszcza po podwyżkach z lat 2016 – 2017). Mimo tego krajowi ubezpieczyciele nadal wykorzystują system BLS, który wymaga od nich wzajemnego rozliczania nakładów na likwidację szkód.

Bezpośrednio zlikwidujemy tylko mniejsze szkody

System Bezpośredniej Likwidacji Szkód działa na podstawie cywilnoprawnego porozumienia zakładów ubezpieczeń. To porozumienie zakłada wymianę niezbędnych informacji i późniejszy zwrot kosztów naprawy samochodu przez zakład ubezpieczeniowy sprawcy (wypłacany ubezpieczycielowi poszkodowanego po naprawie).
Warto wiedzieć, że możliwość wypłaty odszkodowania przez zakład ubezpieczeniowy poszkodowanego kierowcy została ograniczona tylko do szkód na majątku (np. zniszczeń samochodu) o wartości nieprzekraczającej 30 000 zł. Co więcej, system BLS obejmuje tylko szkody wyrządzone na terenie Polski. Na Bezpośrednią Likwidację Szkód nie można liczyć także w sytuacji, gdy wypadek polegał na kolizji więcej niż dwóch pojazdów. Zakłady ubezpieczeń mogą dodatkowo wprowadzać własne ograniczenia związane z zastosowaniem systemu BLS. Warto wiedzieć, że niektóre firmy ubezpieczeniowe proponują swoim klientom bezpośrednią likwidację szkody tylko wtedy, gdy sprawca jest ubezpieczony w towarzystwie będącym członkiem opisywanego systemu.

Poszkodowany sam wybiera wariant likwidacji szkody

BLS

Dobrowolność jest bardzo ważną cechą systemu BLS. Polega ona na tym, że poszkodowana osoba sama decyduje, gdzie zgłosi szkodę komunikacyjną (do ubezpieczyciela, który sprzedał jej polisę OC, czy do ubezpieczyciela sprawcy wypadku). Właśnie dlatego OC z systemem BLS mogą śmiało wybierać również kierowcy niezamierzający używać tego rozwiązania. Warto wiedzieć, że opcja Bezpośredniej Likwidacji Szkód nie wpływa na zniżki OC, możliwość wynajmu samochodu zastępczego i holowania z miejsca wypadku oraz standard naprawy auta.

Ubezpieczenie z systemem BLS łatwo kupimy online

Warto wiedzieć, że począwszy od kwietnia 2015 r. do Systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód przystąpiły następujące zakłady ubezpieczeń: Aviva, Concordia, Ergo Hestia, Gothaer, Liberty Ubezpieczenia, PZU, UNIQA oraz Warta. Polis Liberty Ubezpieczenia nie znajdziemy już na rynku, ponieważ wspomniana firma została przejęta przez Grupę AXA. Obecnie AXA również należy do systemu BLS. Warto dodać, że Bezpośrednia Likwidacja Szkód jest dostępna również dla osób kupujących ubezpieczenia OC sprzedawane pod markami handlowymi Ergo Hestii (You Can Drive, MTU, MTU24, YU!) oraz Warty (HDI).
Zakup polisy OC z opcją BLS nie oznacza wyższej składki. Najtańsze OC z systemem Bezpośredniej Likwidacji Szkód może nam wskazać porównywarka OC. Każdy dobry kalkulator OC uwzględnia przynajmniej jedno obowiązkowe ubezpieczenie posiadające opcję Bezpośredniej Likwidacji Szkód.

Mikołaj Dedrys

Mikołaj Dedrys

Ukończył dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych rozpoczął zaraz po odebraniu dyplomu. W wolnym czasie pasjonat gier RPG oraz książek o tematyce historycznej.

Dodaj komentarz

Więcej artykułów i porad
Rodzaje ubezpieczeń assistance

Rodzaje ubezpieczeń assistance

Kupując ubezpieczenie, z pewnością nie raz słyszałeś o czymś takim jak assistance. Czy wiesz jednak, co dokładnie kryje się pod tym pojęciem? Podpowiadamy, czym jest pakiet assistance i jakie rodzaje są do Twojej dyspozycji!

więcej
Wrocław ubezpieczenie OC/AC – ile średnio zapłaci posiadacz samochodu w 2024?

Wrocław ubezpieczenie OC/AC – ile średnio zapłaci posiadacz samochodu w 2024?

Stolica Dolnego Śląska jest najdroższym miastem w Polsce, jeśli chodzi o polisy komunikacyjne. Pod koniec zeszłego roku ich ceny jeszcze się podniosły, dlatego kierowcy z niepokojem obliczają wydatki na samochód. Sprawdziliśmy ile średnio płaci się za ubezpieczenie OC/AC […]

więcej
Co zrobić, gdy nie znamy sprawcy szkody?

Co zrobić, gdy nie znamy sprawcy szkody?

Oświadczenie wypadku lub innej szkody drogowej to podstawa do uzyskania odszkodowania od ubezpieczyciela. Szkoda parkingowa i brak sprawcy są jednak sytuacjami, które zdarzają się bardzo często. Co jednak zrobić w sytuacji, w której sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia […]

więcej
Warszawa ubezpieczenie OC/AC – ile średnio zapłaci posiadacz samochodu w 2020?

Warszawa ubezpieczenie OC/AC – ile średnio zapłaci posiadacz samochodu w 2020?

Stolica naszego kraju jest jednym z najdroższych miejsc do życia. Mieszkańcy muszą liczyć się też z kosztownymi polisami komunikacyjnymi. Wiele osób dokłada więc wszelkich starań, by znaleźć najtańsze OC. Czy jest ono dużo wyższe niż w innych rejonach […]

więcej